tisdag 15 december 2015

Årets bloggarutmärkelser (enligt Lars)

Kunde inte låta bli att låta en kommentar från "Lars" få bli ett eget inlägg och egen Jul-hälsning.

Tyckte det kunde passa så här när året börjar gå mot sitt slut. Det är trots allt inte inläggen som gör bloggen. Det är ni besökare och tillhörande kommentarer. Lars är också en flitig kommentator. Ofta lite syrlig men samtidigt uppfriskande, får jag väl ändå lov att säga.

Från Lars till Eder Alla.


"Lite tankar om de bloggar jag läst 2015.

Ingen kritik mot någon. Personligt. Önskar alla en God Jul.

Årets badflicka: Grazing Lady

Årets största Ego: Cornucopia som alltid. Peak-oil och bostadsbubblan. Ryssen verkar inte komma i år heller. Vanligt uttryck på bloggen "nyttiga idioter". Betyder fritt översatt folk som inte tycker som blogginnehavaren. Man hugger ved, och fyller källaren med soldatens ärtsoppa. Poserar gärna med pannband, och ryggsäck.

Bästa Analyser: Bloggaren Sunda Investeringar. Bloggaren har dock svårt att dra riktiga slutsatser av sina analyser.

Årets obegripligaste Blogg: Molekylär ekonomi. Förstår ingenting av vad jag läser.

Årets bästa Blogginlägg: Irvings Investeringars självrannsakan när det gäller Emeco. Lärorikt.

Årets feel-good blogg: Spartacus Invest. Lugnt och strävsamnt. Trägen vinner.

I klassen roligast att läsa: Gustavs blogg. Här dyker upp bolag som jag inte hade den blekaste aning om att de fanns. Jag trodde Matahari var en detektivbyrå, men det visade sig vara ett asiatiskt HM.

Årets envisaste bloggare: Aktiefokus. Det skall bli något av Vardia, om jag så skall sätta mig själv som VD. Blir det inte nu så om fem år.

Att ge konkreta användbara aktieuppslag. Petrusko. Bra blogg om man är intresserad av utdelningsinvestering.

Årets fanatiker. Finns bara en kandidat. Miljonär innan 30. Ser julhelgen hos föräldrarna som en tre dagars gratisätande seans. Totalt orädd. Kan gå rakt ut i ett minfält utan att blinka. Kan köpa Rysslandsfonder när de är i fritt fall. Jag tror bloggaren helt oblygt kan nalla på sambons tandkrämstub.

Ha det bäst!

Lars"

23 kommentarer:

  1. Att finanskvinnan inte finns med är en rejäl miss. Hennes blogginlägg är jäkligt lärorika. Grymt underhållande utmärkelser hursomhelst =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Anonym

      Skrev årets julkort igår. Fick ett infall att skriva även på internet. Listan är inte fullständig utan lite impulsivt skrivande. Det finns många som skriver bra. Defensiven, Besser1 och Finanskvinnans funderingar.

      Får ge Finanskvinnan lite upprättelse. Jag får travestera Buffett. Om jag visste allt jag vet idag, och skulle ge mig iväg på en världsomsegling, och jag skulle utse en bloggare i bloggosfären att förvalta mitt kapital hade jag valt Finanskvinnan.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    2. Tack Lars! Vilken komplimang!

      Radera
  2. Kul och ganska träffsäkert faktiskt!

    Grattis till utmärkelsen!

    SvaraRadera
  3. Haha Lars du är bäst! :-)

    SvaraRadera
  4. Kul att få vara med på listan ;-)

    God jul till både Spartacus och Lars!

    SvaraRadera
  5. Säga vad man vill om Lars, men aldrig sen i sina försök och rena vilja till att vilja underhålla.
    Om inte på ett sätt, så på ett annat. Trägen vinner antar jag ;)

    God jul allihopa!

    SvaraRadera
  6. Ett både uppfriskande och kul inlägg. Om jag skulle tillägga något så skulle det i så fall vara att Lars egentligen förtjänar en alldeles egen kategori som ”årets kommentator. Jag skulle motivera det med att han vanligtvis är lika läsvärd och rolig som han kan vara obekväm, ungefär på samma sätt som en sten i skon.
    //Stavros

    SvaraRadera
  7. Haha kul lista! Hade vi inte bara haft en tub hemma som vi betalat ihop hade jag självklart gjort det någon gång då och då...

    SvaraRadera
  8. Lite orättvist mot Gottodix kan jag tycka men kul läsning :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samtidigt ligger det något i att han hade tjänat på att korta inläggen och gå mer rakt på sak. Ofta är det en intressant rubrik nästan omöjligt att följa och en j$££?%# massa ord.

      Radera
    2. Lars är ju en återkommande besökare och ett trevligt inslag i kommentarsfältet även på Molekylär Ekonomi. Får tacka för att han orkar lägga den tiden på nägot han inte sägee sig förstå. (Kommentarerna är dock ofta insiktsfulla så lite går nog fram).

      Sägee som Kenny - hedrande att omnämnas. :)

      Radera
    3. @Gottodix

      Jag förstår inte makro. Jag förstår inte teknisk analys. Jag läser helst bloggare som inte tycker som jag. Vill ha nya infallsvinklar.

      Spektaklet borta i USA ikväll betyder inget för mig och mitt sätt att investera.

      Ha det bäst!

      Lars

      Radera
  9. Å tack Lars och Spartacus! Träffsäkert och roligt! God jul!

    SvaraRadera
  10. Tackar! Kul att vara med på listan. Kommer fler Matahari-bolag nästa år :-) /Gustav

    SvaraRadera
  11. Grattis till Spartacus som verkligen är en "både trivsam och strävsam" bloggare.
    Tycker dock att även Finanskvinnan och 4020 är bland årets (och även tidigare års) bästa bloggare.

    Besser

    SvaraRadera
  12. Eftersom 4020 knappt har lagt ut något i år, bör det nog bli årets länksamling.

    SvaraRadera
  13. Rolig lista!

    Trevligt att finnas representerad på listan och i den prestigefyllda analys-kategorin. Ambitionen blir att försöka formulera bättre slutsatser i framtiden ;-)

    Tack Lars och tack för alla dina härliga kommentarer på bloggen :-)

    Bästa hälsningar,
    Sunda Investeringar

    SvaraRadera
  14. Även jag drog rejält på smilbanden när jag läste detta med morgonkaffet i hand. :-)

    Carolus

    SvaraRadera
  15. Lars är kitet som binder alla investeringsbloggar samman.

    SvaraRadera
  16. Japp!

    Nu skall det bli lite fokus på annat. Hoppas jag lägga band på mig till efter ´julhelgen.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  17. Ah, så träffande! Jag följer de flesta av bloggarna ovan och kan bara instämma med tidigare kommentatorer: Lars är både träffsäker och underhållande och hans kommentarer ofta insiktsfull!

    En av mina favoriter som inte nämnts är http://fattigbonddrang.blogspot.se men jag vet inte vilken kategori det skulle vara.

    SvaraRadera
  18. Hehe, det var en rolig kommentar som fick mig att le. Han är allt träffsäker den där Lars =)

    Gott Nytt År på er alla!

    Mvh
    /Vägen till Frihet

    SvaraRadera