söndag 4 november 2012

Sanmina-SCI Corporation

Jag blev ombedd att ta en titt på Sanmina-SCI Corporation vilket jag nu gjort. Sanmina-SCI är ett amerikanskt bolag, noterat på Nasdaq, med huvudkvarter i San Jose, Kalifornien.

Bolaget är en underleverantör till telekom, teknik, industri, medicin, försvarsbranschen m.fl. där telekom är viktigast och står för nästan halva omsättningen. Med 48.000 anställda i över 20 länder är man en av de större aktörerna.

Att bolaget tilldrar sig intresse förstår man när man tittar på PE-värderingen som just nu ligger på ca PE TTM 4,2, men nu är ju PE inte allt.

Utifrån de s.k. "Magic Sixes" så är det enbart PE-värderingen som kvalar in. P/B är på 0,92 och någon utdelning ges inte.

Tittar man på balansräkningen så ser man också att skuldbördan har under en längre tid varit ganska hög. Det är nu på senare tid man lyckats beta av de värsta skulderna och nu vid det senaste bokslutet i oktober (bolaget har brutet räkenskapsår) så har man en nivå som jag själv finner mer acceptabel. Detta kan vara en förklaring till att bolaget inte gett någon utdelning. Pengarna har gått till avbetalning på skulderna. På plussidan är i alla fall att balansräkningen inte består av massa immateriella tillgångar.

En annan förklaring till avsaknande av utdelningar är förluståren. 2007, 2008 och 2009 innebar förluster för bolaget. 2010 vände trenden och även 2011 och 2012 gav vinst på sista raden. 2012 ser t.om. ut att ge en rekordvinst på 2,16 usd/aktie. Här har man också förklaringen till att PE TTM blir så lågt. Med en nuvarande kurs på 9,11 usd/aktie så blir det ett attraktivt PE-tal på TTM-basis.

Nu var det dock det här med PE-tal. Tittar man vidare på resultatet så ser man att försäljningen liksom brutto- och rörelsevinsten varit mindre 2012 än under 2011 och 2010. Varför då denna höga vinst? EBIT 2012 ligger på 1,69 usd/aktie att jämföra med 2,60 usd/aktie och 2,51 usd/aktie för 2011 och 2010. Resultatet från affärsverksamheten har ju då egentligen minskat...

Anledningen är vad som i resultatrapporten betecknas som "provision for income taxes". Det är detta som ger den höga bokföringsvinsten och en EPS på 2,16 usd/aktie. Inte att affärsrörelsen i sig gjort något rekordår. 

Aktien i sig själv tilldrar sig säkert också intresse eftersom den visat sig vara väldigt volatil. Kursen har varit nere på 6-7 usd på ganska kort tid och där i mellan uppe på ca 13 usd. Så visst händer det saker där.

Själv har jag ingen aning om var kursen ska ta vägen i denna aktien. Jag tackar för tipset, men själv väljer jag att avstå. De parametrar jag brukar titta på passar inte riktigt in här. Jag hade dels velat sett en utdelning som både anses uthållig framöver samt att bolaget kunnat leverera utdelningar historiskt samt att vinstsiffrorna kunde visa större överensstämmelse med rörelseresultatet. Värderingen sticker heller inte ut egentligen. Den är nu på EBIT TTM-basis 5,9. Vilket i och för sig är i det lägre spannet, men det är inte tillräckligt för att sticka ut på samma sätt som PE-talet gör.

Som en jämförelse, Jag anser att EBIT x 7 är en fullt rimlig värdering för ett bolag som inte förväntas växa särskilt, EBIT x 10 är fullt rimligt för ett växande. Sanmina-SCI har visserligen vänt förlust under finanskrisåren till vinst, men omsättningen har ännu inte klarat av att nå upp till t.ex. 2007 års siffror. Min bedömning är att Sanmina-SCI bäst kategoriserar som ett icke växande bolag och därför är EBIT multipeln inte allt för långt från vad som kan anses "fair value". EBIT3 (baserat på de tre senaste "goda" åren) är 1,90 usd/aktie.

Hur ser du på Sanmina-SCI?

4 kommentarer:

  1. Tittar vi på de största inom det som google finance inom "Technology, semiconductors" där Sanmina ingår hittar vi Flextronics och JBL som ungefär jämnstora, var och en dubbelt så stora som nästa konkurrent och sex ggr större än Sanmina.
    Flex & JBL har på ALLA mätepunkter bättre resultat än Sanmina. Säger väl det mesta.

    Nåväl, för oss som är Graham-troende så kanske Sanmina kvalificerar sig som ett NCAV bolag eller ett 'net-nets' ?
    Vid snabbt överslag får jag att priset 2011 NCAV för Sanmina borde ha varit i storleksordningen 35 cent/aktie, medan börsens erbjudande varierat mellan drygt 6 USD och 17 USD.
    Vad gäller perioden 2007-2010 hade Sanmina för dålig balansräkning för att ens kvalificera sig för NCAV...

    SvaraRadera
  2. Ja, det var ett bolag som nog kan strykas ganska snabbt från listan men ett bra exempel på hur man kan bli förledd av enskilda år och nyckeltal.

    SvaraRadera
  3. Mmmm att veta när man ska säga nej är antagligen lika viktigt, om inte viktigare, som att veta när man ska säga ja. :)

    SvaraRadera
  4. Mycket viktigare skulle jag säga! När jag började investera sade jag ja till allt som hade utdelning och lät lite spännande :)
    Med tanke på alla bolag där ute tycker jag fortfarande det är svårt att hålla portföljen koncentrerad och behålla en liten likvid =)

    SvaraRadera