fredag 16 november 2012

Ökat i H&M och nyckeltal från några kvartalsrapporter

Passade på att öka i H&M för en del av de likvider jag lösgjorde i och med att jag minskade i SCA: Sålt SCA, igen

Min förhoppning är naturligtvis att kursen ska sjunka i H&M än mer så jag får anledning att fortsätta köpa. Vi får se vad nästa vecka har att erbjuda.

Passar även på att göra några noteringar kring några kvartalsrapporter.

Kongsberg ser fortsatt stabilt ut.

Vinst jan-sep 8,53 nok/aktie (8,94)
Vinst TTM 11,52 nok/aktie
Andelen nya ordrar är fortfarande på en hyfsad nivå, 10 888 milj nok (11 046)


Nuvarande kurs på 109 nok ger att bolaget handlas på PE TTM 9,5 

Kongsberg sitter på en kassa om 15,67 nok/aktie. Jag förutsätter att utdelningen på 3,75 nok/aktie kan bibehållas. 

Skanska har det fortsatt något bekymmersamt..

Vinsten för Jan-Sep blev 4,87 kr/aktie
Fastighetsvärdet är upptaget till 62 kr/aktie och andelen räntebärandeskulder 39,32 kr/aktie.

Kassan är på 8,34 kr/aktie.  
D/E 3,7

Skanskas finansiella ställning har, liksom andra byggbolag, urholkats en del.  Vi får se om deras exponering mot USA (vars ekonomi enligt vissa bedömare börjar ta fart igen) kommer vara dem till hjälp framöver. Några extra utdelningar verkar inte synas vid horisonten i alla fall...

Ratos håller måttet.

Tar vi en titt på koncernens totala kassa så uppgår den nu till 9,31 kr/aktie. Jag har stundtals under året ökat i Ratos. Inte för att jag vetat vart botten på kursen är, utan för att jag aldrig tvekat kring huruvida bolaget kommer klara av att ge sina 5,50 i utdelning samt bibehålla sin affärsmodell. Private Equity har visserligen transformerats över tid och stundtals ändrat arbetssätt och inriktning, men grunden i det hela; förvärva affärsverksamheter, utveckla dem för att sedan sälja, är i stort sett evig. Ratos har ju som bolag också transformerats ett antal gånger under årens lopp. Gamla grossisten Söderberg & Haak håller dock, enligt mig, fortfarande måttet.

Wilh Wilhelmsen seglar fram på stormigt hav.

Vinsten blev för Jan-Sep 6,42 usd/aktie (= 36,60 nok). Det egna kapitalet i koncernen är 253 nok/aktie. Det ger en värdering nu när kursen är på 124 nok på 0,49 gånger det egna kapitalet. Bara kassan består av 86 nok/aktie. Det är fullt förstårligt att man höjde utdelningen nu i November. Jag är osäker på vad jag missar. Varför tillåts ett ändock förhållandevis finansiellt starkt och vinstgivande bolag handlas så här "billigt"?

Slutgiltligen, sjunker jag ner i Ekornes rapport.

Vinst Jan-Sep 5,23 nok/aktie (5,60)
Vinst TTM 7,07 nok/aktie.
Kassan motsvarar 2 nok/aktie.


Här har jag inte ökat på sistonde då kursen verkat sluta sjunka och istället börjat röra sig uppåt igen (i alla fall så har inga ytterlgiare köpordrar gått igenom). Dock är aktien tämligen illikvid så svårt att säga något egentligen om varthän kursen är på väg. 


Synpunkter på någon av ovanstående bolag?

8 kommentarer:

  1. Har också ökat i H&M, jag lärde mig läxan sen sist. I våras satt jag och väntade på att kursen skulle ned mot 200, den var runt samma nivåer som dagens kurs, men då gick den upp och nådde rekordhöjder så nu ökar jag väldigt mycket på denna nivå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag ökade en del i Maj också, men det blev inte så mycket då heller. Vi får se om kursen sjunker mer nu. :)

      Radera
  2. Jag har oxå köpt H&M, tyvärr redan på 219 men gjorde samma misstag som Conny tidigare och har trånat efter H&M sedan dess. Ska eventuellt öka lite till. I Ekornes har jag inte heller ökat på länge, jag har tvekat eftersom jag inte sett att du ökat. Risken finns ju att det är en value trap, men det är inte resultatet av min analys. Förövrigt har jag köpt McDonalds och TeliaSonera samt fortsatt att öka i Fortum.

    Tack för en bra blogg,

    /Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marcus.

      Jag har inte jättestor erfarenhet vad det gäller s.k. valuetraps så jag går ganska försiktigt fram där och har försökt läsa mycket kring det istället. Just nu utgör Ekornes ca 5% av min portfölj (uppbyggt successivt under nästan ett års tid). Såvida vi inte ser mycket billigare nivåer igen, då jag eventuellt ökar, så är det en nivå jag är komfortabel med. I alla fall tills jag läst bokslutet.

      Radera
  3. Skanska lär väl "bottna" när osäkerheten är som störst kring fiskala stupet, blir säkert bra köpläge. Lundberg köpte ju nyligen runt 108 kr.
    Ännu en som ökade i H&M i veckan. Kortsiktigt fortsätter den säkert ner nån femma till, men precis som tidigare talare tror jag inte man ska vänta för länge. Också missat bra lägen senaste året för att snålheten tagit över.

    Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir intressant att se om "stupet" påverkar börskurserna mycket. :)

      Radera
  4. Hej och tack för en grym blogg! Skulle du kunna förklara en del begrepp du använder, exempelvis TTM? Jag har tyvärr inte varit läsare tillräckligt länge. Tack återigen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. TTM är den engelska förkortningen för 12 månaders rullande d.v.s. används för att se hur mycket vinst bolaget gjort under de 12 månader som gått fram till senaste kvartalsrapporten.

      Radera