söndag 18 november 2012

Kikar mot horisonten

Nu då vi haft fallande kurser några dagar på raken kan det vara intressant att se på några bolag, som visat sig vara intressanta, och på vilken kursnivå de står på just nu (direktavkastning inom parantes).

Clas Ohlson 84 kr (5,1%)
Höganäs 216 kr (4,6%)
Alfa Laval 115 kr (2,8%)
Nibe 88 kr (2,3%)
Mekonomen 187 kr (4,3%)
Duni 52 kr (6,7%)


Clas Ohlson brottas fortfarande med problem på dess nyaste marknad, Storbritannien. Finland går dock bättre. Den för bolaget viktigaste tiden närmar sig, julhandeln. Frågan är om julhandeln slår nya rekord eller ej i år? Clas Ohlson värderas i alla fall en bit under dess historiska genomsnitt i nuläget. Jag ser inte bolaget som en H&M klon, ej heller som ett tillväxt-case men det är onekligen hyfsat stabilt.

Höganäs är också intressant. Väldigt cykliskt och tyvärr fortfarande för dyr för min smak. Min analys av Höganäs finns här: Analys av Höganäs. Tyvärr har jag inte hunnit titta så mycket närmre på bolaget sedan dess utan andra bolag har ådragit sig mitt intresse. Kanske dags att rätta till det.

Alfa Laval analysen jag gjorde ganska nyligen och återfinns här: Analys av Alfa Laval

Nibe, ett intressant bolag som siktar på hög tillväxt med bibehållen lönsamhet och historiskt också ofta uppnått detta.. Marknadsklimatet har tydligen ej varit i bolagens favör den senaste tiden. Tyvärr har också balansräkningen försämrats.  En kul detalj kring Nibe är bl.a. Placera.nu´s rekar. Vid en kurs på ca 89 kr är man neutral till aktien: Nibes marknader dyker medan när kursen stod i 106 kr ett halvår tidigare hade en köprekommendation: Nibe är varmt men inte hett

Mekonomen är, enligt mig, ännu något för dyr. Ett helt ok bolag men av någon anledning så anses det kunna värderas till lika höga multiplar som H&M trots att man inte uppvisar samma kvaliteer. Man kommer kunna vara en kassako för Johnsonsfären i fortsättningen men ej växa i lika hög omfattning som man gjort historiskt.

Tittar vi närmare på Duni, som har högst direktavkastning baserat på utdelningen i våras, så går det utläsa av Q 3 2012 rapporten att:

Vinst TTM ligger för Dunis del just nu på 5,06 kr/aktie.
För perioden Jan-Sep 2012 var vinsten 2,98 kr/aktie (3,46)
Kassan motsvarar 2,62 kr/aktie (2,70)
PE TTM är i nuläget därmed 10,3.

Duni förmodas kunna bibehålla sin utdelning om 3,50 kr/aktie. 

Vad är din syn på ovanstående bolag och dess värderingar?

8 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag vill först tacka för en matnyttig blogg..
    Vad betyder TTM ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trailing Twelve Months, senaste tolv månaderna.

      Radera
  2. Jag följer som du vet Höganäs. Jag vill att den normaliserade "Owners Earnings" ska vara 15% av priset jag får ge. Så det fattas en hel del i dagsläget.
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Vad bedömer du en normaliserad "Owner Earnings" vara för Höganäs?

      Radera
  3. Hej Spartan!

    Svarade nyss på din kommentar vid Gustavs blogg angående D/S Norden. Det vore intressant att se vad du själv tycker om det bolaget och alternativt göra en analys. Tyvärr hade jag redan köpt in mig i detta bolag när din analys av Wilh. kom men det bolaget ser också jättefint ut och har samma kvalitéer som D/S Norden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svaret. :)D/S Norden, liksom t.ex. DFDS skulle också kunna vara köpkandidater för mig. Det finns ju flertalet bolag som är intressanta inom rederinäringen. Jag tror min analys skulle likna din. Vilket av alla rederier som kommer avkasta bäst i framtiden är naturligtvis jättesvårt att säga. D/S Norden har ju den överlägset starkaste balansräkningen. I gengäld tror jag Wilhelmsens positionering inom ro-ro fartyg med sin oligopolliknande ställning är att föredra än torrfrakt- och tankersegmentet. En korg av bolag kanske är att föredra, men medlen är ju inte oändliga.

      Om du vill göra ett gästinlägg är du varmt välkommen med ett inlägg kring D/S Norden. Vore jätteintressant att läsa dina tankar mer utförligt. :)

      Radera
    2. Ja, jag tror att hade jag vetat om Wilh. tidigare innan jag köpte D/S Norden hade jag nog suttit i samma båt som dig med Wilh. men nu är det detta danska rederibolag. Då bolaget har en starkare ställning på marknaden men bolagets 5 års historik på t.ex. ROE är sämre än D/S Norden så är ett tufft beslut.

      Det vore för övrigt jättekul att skriva ett eventuellt gästinlägg kring D/S Norden men kan jag återkomma med det till helgen då jag har lite mera tid över samt var jag ska skicka det!

      Radera
    3. Kul! Det går bra att skicka till adressen spartacusmejl@hotmail.com så lägger jag in det här på bloggen sedan. :)

      Radera