söndag 18 november 2012

Berkshire Hathaway säljer dyrt och köper billigt

Det har antagligen inte undgått någon som är intresserad av Berkshire Hathaway att senaste Q-rapporten kommit:  Berkshire Hathaway Q 3 Rapport


Kan tipsa om inlägg och kommentarer kring den och bolaget i fråga på följande bloggar också:

Buffet fortsätter minska kraftigt i JNJ och PG
Berkshire Hathaway 3rd Quarter 2012 13F_HR
Att äga Berkshire Hathaway

Det mest noterbara i rapporten var att bolaget viktar ned på exponeringen mot konsumentbolagen så som t.ex. JNJ och PG. Istället ökar man i bl.a. industribolag, inte minst John Deere (DE). Just John Deere tyckte var extra intressant eftersom jag satt och läste en årsredovisning från bolaget nu i veckan. Jag har nämligen tittat lite närmare på de tre stora traktor- och jordbruksredskapstillverkare som finns.Ska man lyfta fram nackdelar så är dock John Deeres ackilleshäl dess balansräkning, men det verkar dock inte bekymra Berkshire Hathaway i lika hög grad.

Man kan fråga sig om man på Berkhire Hathaway ser en vändning i konjunkturen och därför satsar mer offensivt? Jag tror inte det. Jag tror helt enkelt att man säljer dyrt och köper billigt.

Konsumentbolag överlag ser lite dyra ut nu. I alla fall om man jämför med industri. JNJ går under klubban för PE TMM 22,6 att jämföra med t.ex. DE för 11,4. Var får man mest för pengarna?

Nu är direktavkastningen för dem 3,5% respektive 2,2% så man kan argumentera att man får mest hos JNJ i utdelningar. MEN såvitt jag vet har man på Berkshire Hathaway mycket mindre fokus på utdelningar än vad jag har och mer på återköp av aktier. Återköp av aktier när värderingen är låg är bland de bästa man vet. Återköp av aktier är också någonting som John Deere satsar mer på.

Jag tror inte att man gör någon snitsig makroanalys av läget och bedömer att en vändning snart är i sikte. Nej, jag tror helt enkelt omplaceringen är gjord baserat på värderingen av de specifika bolagen. Konsumentbolag tenderar att i nuläget vara dyra medan industribolagen är relativt billigare. Hittar man bolag som även bedöms klara av en recession hyfsat bra så är det antagligen bättre för avkastningen på lite längre sikt att köpa dem än de dyrare defensiva bolagen. Jag tror dock inte man kan köpa vilka industribolag som helst. En närmare analys krävs. Det krävs, som i t.ex. John Derees fall, att man har vissa fördelar (marknadsledande position på sina marknader, starkt varumärke et.c) så man bedöms ha rimlig förmåga att klara av en eventuell recession.

Hur tolkar du Berkshire Hathaways senaste köp och försäljningar?

3 kommentarer:

  1. Det skulle förvåna mig mycket om inte deras fokus var på "Owner Earnings" på bolagen.
    Kalle56

    SvaraRadera
  2. Tror inte heller att de bygger omviktningen på att en vändning i konjunkturen är i antågande (kortsiktigt). Jag är mer inne på din linje att det snarare har att göra med att de defensiva aktierna handlas till en premie som Berkshire tycker är för stor och väljer att vikta om mot industriföretag som man bedömer tillräckligt starka för att kunna klara av en eventuell turbulent tid framöver och gå stärkta ur den.

    SvaraRadera
  3. JNJ behöver inte vara dyrt, även fast det kanske inte är billigt. Se följande artikel:
    http://investorplace.com/2012/11/johnson-johnson-is-now-undervalued-heres-why-abt-jnj/

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera