måndag 4 mars 2013

Analys av General Mills

General Mills härleder sitt ursprung till 1856. Dagens General Mills säljer allt möjligt från frukostflingor, yoghurt, snacks till half-fabrikat.



Bolaget producerar och saluför varumärken så som Cheerios, Yoplait och Old El Paso mf.l. Yoghhurt-märket Yoplait förvärvades för övrigt 2011 vilket har ökat på goodwill- liksom låneposterna något.



Bolagets viktigaste geografiska marknad är Nordamerika, som står upskattningsvis för ca 75% av försäljningen.Näst störst är Europa med ca 10%. Man växer just nu främst utanför de marknaderna.



Large, mid eller motsvarande på någon av de nordiska börserna alternativt NYSE.

General Mills är noterat på New York börsen.



Ägare

Institutionellt ägande. Ingen tydlig stor huvudägare. Bolaget klarar därmed inte kriteriet. 



Ger bolaget och förväntas det ge utdelningar?


Ja utdelningar ges fyra gånger om året och de förväntas fortsätta komma. Utdelningstillväxten har de senaste åren legat på ca 10% och 2012 landade utdelningen på 1,22 usd/aktie.



Finns betydande risk för att bolagets verksamhet starkt påverkas av externa faktorer så som råvarupriser, ränteändringar, politiska beslut och börssvängningar?

Liksom andra inom branschen så påverkar priset på insatsvaror men inte så pass avgörande grad som avses med kriteriet.



Är bolaget beroende av innovativ produktutveckling?

Nej. R&Ds andel ligger på ca 1,5% av omsättningen. Som en jämförelse så använder man mindre till marknadsföring än t.ex. Kellogg. General Mills marknadsföringskostnader ligger på ca 5% av omsätttningen.


Visad förmåga att gå med vinst genom hög och lågkonjunktur, eller i alla fall visad förmåga att ge utdelningar under dylika perioder


Ja man går med vinst. Rörelseresultatet ligger på ca 3 miljarder usd. I medel ca 2,20 usd/aktie i vinst de senaste 5 åren. 2012 landade vinsten på 2,56 usd/aktie (2,48) (Adjusted diluted eps).




Räntebärande skulder lägre än eget kapital

Debt/Equity ligger på 2,30 (2012) Eget kapital är på ca 6,4miljarder usd. Long Term Debt på ca 6,2 miljarder usd.

 I likhet med andra i branschen har man en ganska stor post goodwill (1/3 av de totala tillgångarna).

Debt/Equity är för högt.





Avkastnings- och tillväxtskrav


General Mills ROE ligger som 5-års medel på ca 25%.

Historiskt sett så har bolaget gett en direktavkastning på ca 3%. Rörelseresultatet har i medel växt ungefär 4% årligen medan utveckling sett till vinst per aktie ligger på ca 7% årligen. Utdelningstillväxten har som sagts samtidigt legat på ca 10%/år. Omsättningen har ökat med ca 6% årligen. Man kan även se att rörelsemarginalerna över tid minskat något. I likhet med andra inom branschen så har de sakta gått ned från ca 20% till ca 15%

General Mills anses klara kriteriet.



Ledningen

Jag har ej funnit anledning att misstro ledningen.




Information tillgängligt

Ja det är tillfredsställande. En del av produkterna finns även här i Sverige även om General Mills helt klart är mer inriktad på den amerikanska marknaden.



Marknadsmakt och marknadssituation

Branschen och behovet av mat i olika former lär finnas även i framtiden. Välkända varumärken har säkerligen en plats på köksbordet även då. Vi människor är ju lite av vanevarelser. 

Konkurrens finns vilket märks på marginalerna för branschen som helhet (läs t.ex. mer om detta i analysen om Kellogg). Dock lyckas General Mills växa både vinsterna som omsättningen år efter år. En hel del hänförs naturligtvis till förvärv, men man man har lyckats med dylika utan att anstränga balansräkningen allt för mycket.

General Mills verkar ha en mycket stabil ställning på den amerikanska marknaden och dess fokus ligger också mycket där. Med det i åtanken så blir min bedömning att General Mills, i alla fall på sin huvudmarknad, har en form av marknadsmakt och därmed klarar kriteriet.



Etiska aspekter

Ja det är ok.



General Mills får godkänt på 10 kriterier av 12. Detta leder då till ratingen: A.


Slutsats

Med ratingen A så är min syn på General Mills lätt positiv. Som konsumentgigant uppvisar man en tämligen stabil verksamhet och till synes helt ok framtidsförutsättningar. 

Man uppvisar dock en del skillnader mot t.ex. Kellogg. Om Kellogg känns mer offensivt med användandet av högre hävstång samt mer satsning på marknadsföring så känns General Mills något mer defensivt. Dock utan att det synts på tillväxten, än. Tvärtom så har General Mills uppvisat en något högre tillväxt. 

På historiska premisser och av balansräkningen att döma ser därmed General Mills kvalitativt något bättre ut. Varumärkena kan kanske vara något starkare för Kelloggs del om det kommer till en hårdnad konkurrens, eller så luras man enbart att tro det p.g.a. Kelloggs större satsning på marknadsföring. Kellogg har också fler kända varumärken sett från ett svenskt perspektiv än General Mills som har ett större amerikanskt fokus. Detta kan också göra att man som svensk förleds att tro Kellogg har starkare varumärken. Med andra ord, svårt att uppskatta.




Noteringar kring nuvarande värdering

General Mills kurs 4/3 2013: 46,40 usd (Topp 3 år ca 45 usd, botten ca 35 usd)



PE TTM 18,1
PE (2012) 18,1
PE3 18,9

Direktavkastning 2,8% 



Vad är din syn på General Mills?

2 kommentarer:

  1. Jag har kollat ett tag på GIS men väntar på en dip, vilket lär dröja. Under tiden köpte jag Safeway vilket jag inte ångrar men tanke på utvecklingen.
    GIS kommer hamna i portföljen tids nog, när den är under 40.

    Mvh/Xo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi får hålla tummarna för att konsumentgiganter så som GIS slutar vara så populära/dyra. :)

      Radera