tag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post7358327075764545056..comments2023-09-19T16:19:53.871+02:00Comments on Spartacus Invest: Analys av KabeUnknownnoreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post-63606267567310364072012-10-10T14:02:20.267+02:002012-10-10T14:02:20.267+02:00Valutaförändringar har ju dessutom inte mycket att...Valutaförändringar har ju dessutom inte mycket att säga i det långa loppet om ett företags konkurrensfördelar. Inget de kan påverka själva. Sålänge de har tre gånger så hög marginal som närmsta konkurrent (Nu var säkert inte 2011 representativt för branschen på lång sikt kanske, men ändå) så är jag inte särskilt orolig för att de ska tappa marknadsandelar.<br />Utan lågprissegmentet hade jag kanske varit orolig för att uteslutande premiumprodukter kunde innebära mer konjuktursvängningar osv., men med adria i arsenalen jämnar det nog ut sig mer, eller vad tror ni?Finansnovishttps://www.blogger.com/profile/10755258660668693093noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post-64424462534879293902012-09-28T16:32:28.510+02:002012-09-28T16:32:28.510+02:00Bäst i klassen definitivt. Kanske har vi en makros...Bäst i klassen definitivt. Kanske har vi en makrosituation också som gör att semester "hemma" är en trend som kommer att växa? Husvagns och husbilsuthyrning verkar i alla fall vara en trend som vuxit. Spartacusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post-42765410144139046332012-09-28T16:29:18.204+02:002012-09-28T16:29:18.204+02:00Marginalerna är otvetydigt något unika i branschen...Marginalerna är otvetydigt något unika i branschen. I alla fall om man tittar runt i Europa. Möjligtvis kan man hitta något liknande på andra sidan Atlanten. Berkshire Hathaways Forest River kan kanske matcha det?<br /><br />En annan aspekt som jag inte tittat närmre på är hur husvagsn- och husbilsköp finansierats historiskt mer specifikt. En "känsla" jag har är att 40 och 50-talister tagit och höjt belåningen på sina hus för att köpa sig en ny husbil/vagn. Kan den möjligheten börjat försvinna?Spartacusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post-70678370524134206722012-09-24T10:09:06.458+02:002012-09-24T10:09:06.458+02:00Jag är imponerad av KABE, bolaget besitter otrolig...Jag är imponerad av KABE, bolaget besitter otroligt många fina kvaliteter och har visat en mycket stark tillväxt samtidigt som de årligen har stärkt balansräkningen. De har idag också en väldigt stor nettokassa samtidigt som de historiskt sett värderas lågt (P/E, P/E3, EV/EBIT).<br /><br />Håller med dig Crixus om att konnkurrenssituationen är lite lurig, speciellt med de fördelar tyskarna får pga kronförstärkningen. Fortsätter kronans utveckling mot euron som den gjort senaste tiden blir det nog lite tufft för KABE och andra svenska tillverkare.<br /><br />Dock, håller med Anonym om att KABE är "bäst i klassen" och ändå bör kunna klara sig bra. Under 2008/2009 visade flera av konkurrenterna ett negativt resultat samtidigt som KABE hade en lång fallhöjd till negativa siffror. Jag har heller inte hittat någon konkurrent som över tid (senaste fem åren) har starkare nyckeltal än KABE mer än något enstaka år. <br />Jonashttp://vardebyran.wordpress.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post-55850945895670817692012-09-23T01:41:16.761+02:002012-09-23T01:41:16.761+02:00Visst går det att ifrågasätta hur mycket pricing p...Visst går det att ifrågasätta hur mycket pricing power kabe har, men de goda marginaler borde tyda på att man inte har helt homogena produkter jämfört med konkurrenterna och att Kabes vagnar och bilar sticker ut på något sätt. För 2011 gäller att Solfierpolar går back, Hobbys marginal är 4 %, liksom Cabbys. Burstners marginal är runt 2 %<br /><br />Samtidigt presterade kabe husvagnar Ab en marginal på 12 %, vilket är ganska starkt. En del av detta ligger i ledningens hårda koll på kostnader, men man kan nog tänka sig att en del ligger i ett skapligt varumärke. <br /><br />I dag är värderingen hyfsat låg och kabe är ett riktigt kvalitetsbolag. Frågan är bara om man kommer att kunna köpa kabe ännu billigare framgent. Försvagas konjunkturen kan det ske, även om det är svårt att se att ett köp i dag är dåligt på längre sikt. <br /><br />Irving KahnAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post-79365061776552162952012-09-22T22:19:37.654+02:002012-09-22T22:19:37.654+02:00Jag äger Kabe. I den nära historien har Kabe varit...Jag äger Kabe. I den nära historien har Kabe varit en mycket lönsam utdelningsaktie med en årlig tillväxt på över 25 % under en tioårsperiod. Jag får P/FCF 5 till 13 och PEG till 0,56. Företaget har både gått med vinst och delat ut sedan minst 1997.<br /><br />Dock är jag precis som du skeptisk till konkurrenssituationen. Det känns riskabelt att Kabe är återförsäljare åt den mycket större utländska konkurrenten Adria. Risken är att Adria klipper banden med Kabe och satsar på vagnar i Kabes prisklass. Dessutom tycker jag inte att Kabes marknadsföring och design av vagnarna är särskilt lysande. <br /><br />Är man långsiktig så tror jag dock Kabe har en mycket stor uppsida.Crixusnoreply@blogger.com