tag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post4729009442162203049..comments2023-09-19T16:19:53.871+02:00Comments on Spartacus Invest: Därför är Scania bättre än VolvoUnknownnoreply@blogger.comBlogger15125tag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post-61143318708301577112014-02-23T13:23:33.923+01:002014-02-23T13:23:33.923+01:00Klockren analys. Framför allt om att det är viktig...Klockren analys. Framför allt om att det är viktigt att man måste lyssna på folk som kan produkterna och produktionen. <br /><br />Hälsningar från golvet i Göteborg.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post-39625707454107792402014-02-11T13:39:23.484+01:002014-02-11T13:39:23.484+01:00Tack för visat intresse!Tack för visat intresse!Spartacusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post-76846527147843304162014-02-11T07:56:37.055+01:002014-02-11T07:56:37.055+01:00Tack för en välskriven korfattad beskrivning. Roli...Tack för en välskriven korfattad beskrivning. Roligt att du fokuserar på vad Scania gör bättre än konkurrenterna istället för tvärtom.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post-86054660608414307402014-02-08T18:18:51.816+01:002014-02-08T18:18:51.816+01:00Där ser man. :)Där ser man. :)Spartacusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post-32428557815375790982014-02-08T18:17:30.199+01:002014-02-08T18:17:30.199+01:00Ja det stämmer att man har haft utbyte med Toyota ...Ja det stämmer att man har haft utbyte med Toyota och dragit inspiration där ifrån. För Toyotas del så tror jag man främst var intresserad av att lära sig mer om Scanias modultänk.<br /><br />Spartacusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post-21155689091801282042014-02-08T17:37:20.202+01:002014-02-08T17:37:20.202+01:00Intressant inlägg för mig som inte är insatt i Sca...Intressant inlägg för mig som inte är insatt i Scania, men som äger Volvo indirekt via industrivärden. Låter som Scania jobbar enligt Toyota-modellen, där icke värdeskapande aktiviteter ska elimineras och där inte finansiella mål får gå före långsiktiga verksamhetsmål. Man kanske tagit intryck eller samarbetat med Toyota?<br /><br />Tycker Scania verkar intressant, men kanske lite väl högt värderat som du själv var inne på. Kanske lite långsökt men Scania känns lite som lastbilsbranschens Apple. Apple når sina höga marginaler genom just kundlojalitet (man är beredd att betala extra för iphone) och genom effektiv produktion där man återanvänder komponenter i hög grad. Apple har också en fokuserad produktportfölj om man jämför med t.ex Samsung. <br />Långsiktig investeringhttps://www.blogger.com/profile/09325719929604431613noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post-88746855844643410662014-02-08T12:45:54.817+01:002014-02-08T12:45:54.817+01:00Jag håller helt och hållet med.
Ny Teknik skrev ä...Jag håller helt och hållet med.<br /><br />Ny Teknik skrev även en artikel om att Scania helt enkelt anställde en managementkonsult när de ville utvärdera sitt strategiska arbete. Man ville helt enkelt inte hyra in någon till en så central position utan snodde helt enkelt en konsult man ansåg vara kvalificerad.Aktieingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/16945171005387145696noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post-88979128113103075092014-02-08T09:23:21.969+01:002014-02-08T09:23:21.969+01:00Inlägget är ingen köprek utan vill enbart belysa a...Inlägget är ingen köprek utan vill enbart belysa att det går inte stirra på Scanias siffror och föra över dem till Volvo bara för att de båda tillverkar till synes liknande lastbilar. Om Scania liknas vid en lönsam lanthandel med hög kundlojalitet och förmåga att få ut bra marginaler så är det inte så att deras koncept är lätt applicerbar på ett köpcentrum i storstaden. <br /><br />I alla investeringar man gör bör man försöka säkerställa så gott det går att ens egen syn på hur bolaget bör utvecklas och hur kapital bör användas är ungefär samma som den som ledning och storägare har.<br /><br />Kortfattat räcker det inte med att bolaget i sig är bra eller att priset är bra. Misstror man ledningens intentioner ska man hålla sig borta (såvida man inte är en aktivist investerare med extremt mycket kapital).<br /><br />Jag har ingen direkt åsikt om Volkswagens agerande. De månar naturligtvis om sin koncern som helhet mest. Vill man sitta närmare storägarna går det bra att köpa Volkswagen aktier.<br /><br />Spartacusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post-11890432611154152014-02-08T09:05:50.546+01:002014-02-08T09:05:50.546+01:00Lägre än i dagsläget (min notering är ca 110 kr). ...Lägre än i dagsläget (min notering är ca 110 kr). I regel ter sig inte Scania prisvärt annat än i nedgångstider men å andra sidan finns det mycket annat också att välja på då.Spartacusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post-38196637562368742312014-02-08T09:03:50.308+01:002014-02-08T09:03:50.308+01:00Tack för visat intresse!Tack för visat intresse!Spartacusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post-33403572659021413362014-02-08T09:03:15.308+01:002014-02-08T09:03:15.308+01:00Ja kanske. :) Kanske lite blandat smicker och blan...Ja kanske. :) Kanske lite blandat smicker och blandad verklighetsbeskrivning.Spartacusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post-46906232373128717892014-02-08T06:46:37.115+01:002014-02-08T06:46:37.115+01:00Analysen är kliockren! Dock händer det saker ovanf...Analysen är kliockren! Dock händer det saker ovanför verkstadsgolvet nu som gör att jag tvekar. Hur ser du på VW:s inhopp och bristen på insyn av deras planer med företaget samt hanterandet av minoriteten i bolaget?<br />RullstolsinvesterarenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post-35853052807247732422014-02-08T00:53:05.374+01:002014-02-08T00:53:05.374+01:00Tack för bra analys. Vad anser du är ett rimligt/m...Tack för bra analys. Vad anser du är ett rimligt/motiverat pris för Scania idag? Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post-78551922339406770292014-02-07T23:28:06.655+01:002014-02-07T23:28:06.655+01:00Tackar för din analys!Tackar för din analys!Lundaluppenhttps://www.blogger.com/profile/07471946080027344380noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-443669516977746265.post-17992074895351212892014-02-07T23:11:45.843+01:002014-02-07T23:11:45.843+01:00"En annan faktor som kan lyftas fram är Scani..."En annan faktor som kan lyftas fram är Scanias syn på arbetsstyrning, fokus på metodstyrning istället för resultatstyrning. Lite elakt kanske man kan säga att det finns alltför många ekonomer som har åsikter om t.ex. Volvo och för lite lastbilskunnigt folk som får komma till tals."<br /><br />Intressant att du skriver det här. Pluggar till civilingenjör och har gått på en av Scanias lunchföreläsningar. Där nämnde de uttryckligen att vill ha så många ingenjörer på så många verksamhetsområde som möjligt. Dvs att man inte bara på produktion och utveckling har många ingenjörer utan även på inköps- och marknadsavdelningen. Detta sa de skiljde dem från, exempelvis, Volvo som kanske hellre skulle vilja ha en renodlad ekonom på vissa ställen.<br /><br />Jag tog det lite som skamlös smicker (de var ju trots allt där i employer branding-syfte), men det kanske ligger något i det.Yhttps://www.blogger.com/profile/14577583068588446655noreply@blogger.com