lördag 2 april 2016

Bloggen lever än samt en osponsrad uppmaning

Bloggen är inte nedlagd även om det nästan är en månad sedan senaste inlägget här. Dock har det inte hänt så mycket på aktie-och börsfronten för min egen del. Det blev inga fler Berkshire-aktier under Mars månad. Annars så har det ju köpts in månatligen den senaste tiden. Anledningen var att kursen gick över mitt bevakningspris och lagda köpordrar.

Istället så blev det några fler H&M. Köpordrar ligger ute på andra aktier också och vi får se om det går igenom när utdelningssäsongen går mot sitt slut. De ligger i alla fall där vilket gör att jag inte behöver kolla kurser dagligen.

Det ser ut som om vårens utdelningar kommer överstiga förra årets, som översteg året innan dess och föga förvånande översteg året där innan o.s.v. Det är väl så det ser ut för de flesta som har det mesta av sitt aktiesparande i utdelande bolag.

Nyheter fortsätter levereras från alla hörn av vår omvärld. Allt ifrån senaste nytt från nyaste dokusåpan till förutsägelser om nivån på nästa räntehöjning. Makro, mikro, disko.

Det händer bra saker. Det händer dåliga saker. Man jublar. Man förfasas.

Just nu har vi en ganska osäker omvärld. Det finns mycket att oroas över. Vill man dra ett strå till stacken och bidra till ett säkrare samhälle så föreslår jag, och bjuder osponsrat på en länk till, ett medlemskap i Civilförsvarsförbundet.

För mindre än vad du betalar för ett sportkanalpaket i månaden kan du få ett helt års medlemskap PLUS bidra till en viktig verksamhet. Antingen enbart ekonomiskt eller på ett mer personligt plan.

Det var allt för stunden.


12 kommentarer:

  1. Jag har länge varit aktiv i Försvarsutbildarna och Hemvärnet. Jag drog ned på det pga jobb och barn men försvaret är en trevlig hobby i ett gott syfte.

    SvaraRadera
  2. Gläder mig att du köpt H&M :)

    Är också sugen på att kliva in så hoppas på ännu lägre kurser framgent.

    SvaraRadera
  3. I avvaktan på att kurslarmen skall börja ringa i HM kommer här ett lästips. Peter Gyllenhammars Ordförande har ordet. Årsredovisningen Peter Gyllenhammar AB.

    Tycker det är en intressant och läsvärd genomgång av sakernas tillstånd. Rätt eller fel? Det får framtiden utvisa.

    Peter Gyllenhammar är känd för en otrolig förmåga att se kombinationer i affärer. Trots personliga konkurser har han aldrig tvivlat på sin förmåga, och har alltid lyckats komma igen.

    Första gången han hängde på repen var när han jobbad som analytiker på Hägglöfs lite över 20 år vid den tiden. Gyllenhammar hade lånat 1,6 miljoner av sin arbetsgivare. Mycket pengar på den tiden. Gjort av med allt på börsspekulationer.

    Han bad om ett möte med Hägglöfs ledning. Enligt krönikorna inledde Gyllenhammar med att konstatera att någon har förlorat 1,6 miljoner. Det kan inte vara jag för jag har aldrig haft 1,6 miljoner!!

    Prata om attityd när man är 22 år. Ett tack till Conucopia för lästips

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  4. Lite om AstraZenecas årsredovisning. Läste Koncernchefens översikt. Här är det "flaggstänger och fontäner" för hela pengen. Hade hoppats finna några kommentarer kring varför aktieägarna skulle tacka nej till Pfizers bud som låg cirka 150 kronor upp från dagens nivå. Några tankar kring bolagets värdering.

    Hittar egentligen inget av värde. Vad tycks om följande:"
    2015 var ett bra år för samarbeten, som är en integrerad del av vår affärsmodell och kultur". Så här håller det på.

    För vem skrivs sådant här? Funderar på att köpa. Finns ju ett pris för allting.

    Med vänlig hälsning

    Lars




    Under rubriken "Samarbete som livsstil" hittar man följande:" 2015 var också ett bra år för samarbeten, som är en integrerad del av vår affärsmodell och kultur".

    DEt måste vara upplyftande för aktieägarna att få veta att 2015 var något speciellt när det gäller samarbete. Är det för att årtalet sammanfaller med drakens år i Kina, eller kanske råttans år.

    SvaraRadera
  5. Slarvigt skrivit men jag tror budskapet gick fram

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att de liksom många andra bolag har en egen "corporate bullshit generator" som de plockar fram så här års.

      Många gånger så tycker jag att mycket av det som skrivs påminner mest om jobbannonser som skrivs för att framhålla ledningens egen förträfflighet, snarare än att ge relevant information.

      Det skulle dock vara intressant att någon gång läsa ett riktigt uppriktig årsredovisning utan en massa floskler i något bolag.//Stavros (surgubben)

      Radera
  6. @Stavros

    Nog är det så alltid. Läste Industrivärdens VD Kommentar. Så låter det "Genom att utveckla våra relationer och samarbeten med andra ägare och viktiga marknadsaktörer kan vi öka vårt ägarinflytande" Mycket upplysande.

    På några rader framkommer det att man skall titta på mindre bolag. Det behöver inte vara fel att det blir lite mer verkstad, och mindre snack i bolaget.

    Positivt är också att man skall dra ner skuldsättningen. Det är egentligen allt Helena Stjernholm meddelar aktieägarna. Det hade varit trevligt om det fanns något personligt som gör att vi sitter i det här tillsammans känslan kanske skulle kunna infinna sig, men icke.

    Det hade varit mer intressant om hon skrivit om mitt sommarlov, eller första gången jag kysste en kille.

    Nog om detta nu börjar nog snart kurslarmen ringa i HM. Vem vet efter utdelningen står kanske aktien i 245 kr.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  7. Skulle vara kul att få lite diskussion från bloggkollektivet vad gäller Nordea aktien. Den handlas just nu till en direkavkastning i nivå med halvseriösa fastighetsbolag och SAS preffen. I mina ögon är något då fel. Antingen ska kursen upp eller utdelningen ner.

    /Bertil

    SvaraRadera
  8. @Bertil

    Finns få saker som är så förrädiska som ett lågt p/e tal, och en hög direktavkastning i en bankaktie.

    Troligtvis går BÅDE kursen och direktavkastningen ner. Är du intresserad av ett köp så kan Sampo vara ett alternativ.

    Har får du Nordea, och en försäkringsrörelse på köpet. Själv föll jag för frestelsen, och köpte Sampo. Jag gillar verkligen nallen från Finland som sitter som chef.

    Ha det bäst

    Lars

    SvaraRadera
  9. "Låg P/E och högt DA = farligt". Gäller inte det alla aktier ;)

    Äger redan Sampo sedan ett par år tillbaka men tycker den är lite dyr för att fylla på ytterligare. Men som sagt, kvalité kostar ;)

    Även om utdelningen halveras i Nordea som 2008 så ger en nuvarande investering 3.5- 4% DA. Själv skulle jag köpa med det antagandet.

    /Bertil

    SvaraRadera
  10. @Bertil

    Intressant att du tycker Sampo är dyrt. Jag tycker Sampo är billigt, och "fyllde på" som det brukar heta i bloggosfären idag. Man är väldigt aktieägarvänliga. Tycker Björn Wahlroos är suverän.

    Sedan är det givetvis så att man kan köpa utifrån än det ena, eller andra antagandet. Jag har gjort iakttagelsen att när HM kostar 260 kr så köps det inte. När det stormar kring Nordea så köps det inte. Det känns ju inte bra eller hur.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  11. Jag vet att du har en förkärlek till relativt höga multiplar. ;)

    Själv plockade jag upp Nordea med 8% direktavkastning. Därför jag ställer frågan. Tycker det är mycket snack om att plocka in "fina" bolag men aldrig vilka bakomliggande orsaker som motiverar köp.

    Ha de bäst
    /Bertil

    SvaraRadera