torsdag 7 januari 2016

Plötsligt händer det!

Plötsligt händer det!

Bolag man vill köpa handlas till det pris man är beredd att betala.

Det betyder inte att det inte kan bli billigare, men det betyder att det du suttit och väntat på äntligen inträffar.

Det betyder inte att det inte finns orosmoln, men det ingår i sakens natur att det antingen är allmän oro, branschoro eller bolagsspecifik oro som gjort att just det du väntat på just nu blivit billigare.

Absolut bäst brukar det vara när tidningsrubriker basunerar ut att aktier är sk*t och man bara förlorar pengar. Där är vi inte nu. Vi kanske bara är i mitten av en s.k. björn-trend, men det är ok. Ok om man vet vad man allra helst vill köpa och till vilket pris.

Det är inte billigt än, men många bolag är i alla fall ok värderade nu. Det är en stor lättnad för det är det som jag tycker är bland det mest mentalt påfrestande, att bara se hur saker och ting blir dyrare och dyrare. Man sitter och undrar hur folk kan betala hutlösa priser för bolag utan vare sig historik eller substans, trissa upp priser på utdelningsbolag tills direktavkastningen blir näst intill ingenting, betala multiplar som om tillväxten aldrig skulle kunna ta stopp. Därför är det skönt att se att värderingarna i många bolag kan återkomma till att bli mer rimliga.

Har vi riktigt tur nu så kommer det här fortsätta i 9-12 månader till,  kanske längre. OMX30 har väl ungefär tappat 20% från toppen vilket gjort saker och ting är mer rimligt värderat nu. Inte alla men flera större bolag. Kan vi få ytterligare 20% mer ned tack! Nåja, man ska inte vara för girig heller.

27 kommentarer:

  1. Ser tendenser till att tidningarna börjar använda överdrivet negativa rubriker att och gurus uttalar sig om en stundande krasch så jag tror -20 % till är lite mycket att hoppas på just nu, när alla snabbt bytt fot och tror att det ska ned i källaren. Tycker redan många bolag på OMX ser klart rimligt värderade ut (mycket är dock alldeles för dyrt fortfarande). Blir inte förvånad om rapporterna för Q4 blir helt ok överlag och lite av en vändpunkt upp, fram till utdelningarna åtminstone. Just nu är det väl snarare Kinas börs som verkar styra riktningen och då ska det väl kanske ned en bit till. Tycker i vart fall som du att man inte ska vara feg att köpa en sån här dag när bolag man spanat in kommer ner på köpvänlig nivå.

    SvaraRadera
  2. Köpte själv på mig lite grann i några av mina bolag.
    Tänker långsiktigt så känns bara bra när man får ett bra tillfälle för köp. Tackar för en bra och läsvärd blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för visad uppskattning!

      Radera
  3. Jag har ännu inte handlat någonting. Vi lägger på hög till en rejäl kontantinsats till hus och det bär mig emot att använda de pengarna till aktieköp.

    För att det ska ske måste det falla betydligt mer (tycker inte detta varit så dramatiskt). H&M är förvisso formellt sett inne i en björnmarknad; jag hoppas aktien kommer ner mer under våren.

    Med vänlig hälsning

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Carolus

      Låt dina pengar ligga på hög. Bygg upp din kontantinsats. För övrigt tror jag inte det blir så mycket köpt bland bloggarna. De flesta har investerat varje krona de har.

      Fast det skall bli spännande att se om vi får se rubriker typ Inköp Apple, eller Inköp Maersk. Själv tror jag det blir mest det gamla vanlig jag-är-30% likvid när botten gått ur marknaden och allt har sålts i panik.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    2. Fast vissa bloggare verkar ha relativt höga inkomster (?). Det i kombination med en hög sparkvot (vilket en del redovisar) kan nog bygga upp en hygglig krigskassa hyfsat snabbt.

      Nej, kontantinsatsen lämnas i fred. Det ska till rejäla ras för att det ska bli aktuellt (och då endast en relativt liten andel av den). Vi behöver ett bättre boende och vill inte gärna pantsätta möjligheten.

      Med vänlig hälsning

      Carolus

      Radera
    3. Det normala om man är 25-40 år, dvs "bloggaråldern" är väl att man sparar x kronor varje månad som man sedan köper för, dvs. det finns ett inflöde till portföljen. Det normala tror jag inte är att man sitter med en enorm krigskassa i väntan på rätt läge. Så betraktelsen att varje krona är investerad stämmer nog ganska bra men att det inte blir så mycket köpt framöver tror jag mer speglar egna erfarenheter än hur det faktiskt kommer att se ut.

      Radera
    4. @Carolus Det kommer komma många björnmarknader. Vad gör en av ett möjligt dussintal för skillnad på livskvaliten i det långa loppet. Låt kontantinsats gå först. :)

      Radera
  4. Hoppas också på en lite längre neråt trend då jag kommer vara nettoköpare ett par år framöver. Billigare = fler aktier!

    /Investerarens.se

    SvaraRadera
  5. Jaha

    Då börjar vi väl närma oss den situationen som kallas a-stock-pickers market då den analyserande värdeinvesteraren skall fira triumfer.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste erkänna att det skulle vara mycket intressant med en utdragen och svår björnmarknad. Inte enbart då för eventuella köptillfällens skull, men det vore kul att se hur tonfall och inlägg skulle te sig bland aktiebloggarna. Vi har ju i stort sett bara upplevt fenomenet i en uppåtgående marknad...

      Tror nog att många skulle överraska positivt. Inte minst kan vi uppmuntra och stödja varandra via dessa kanaler (en bättre situation jämfört med att sitta ensam på sin kammare och härda ut). Däri kan det finnas ett reellt värde. (Spartacus rubrik på detta inlägg är lite åt det hållet: "Äntligen" som Gert Fylking kanske skulle utbrista...)

      Med vänlig hälsning

      Carolus

      Radera
  6. Till och med Large caps börjar se intressanta ut nu även om det är långt från några fynd som 2009. Men ser man fem år framåt i tiden kommer många se tillbaks på nuvarande priser och fundera på varför man inte köpte.

    Själv har jag inte haft någon idétorka även när värderingarna var som högst och nu börjar problemet "mer idéer än pengar" verkligen göra sig påmint.

    Sitter man på en krigskassa är det nog dags att börja smyga in delar av den nu.

    SvaraRadera
  7. @Kenny

    Jag tror inte för ett ögonblick att det sitts på några krigskassor. Pengarna brukat ju bränna i byxfickorna. Det tråkiga med det är att man kan inte agera när börsen faller en 4% på en dag. Då blir det panikförsäljningar istället.

    Tittade på bloggaren Ägamintids sida. 26 januari 2014 fanns en rubrik med titeln: Mr Market är serviceminded. Innehåller det vanliga raljerandet om hur trevligt det är med lägre priser. 27 januari fanns följande rubrik: Sålde alla sonens fonder. Fick panik.

    Märk väl ingen kritik mot någon. Men ibland kan verkligheten tränga sig på. Tittade på en blogg som jag inte läst tidigare. Fattigbonddräng. Fattigdomen är dock inte större än att Disney inköpts. Vill bara säga att tron att det köps ett antal billiga bolag när börsen rasar kan vi glömma.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det finns nog inte så många krigskassor vilket jag skrev i den andra kommentaren till det här inlägget.

      Däremot förstår jag inte riktigt poängen med att gräva fram enstaka exempel som bevisar den egna tesen (confirmation bias) för att därefter konstatera att saken är bevisad. Bättre att leta exempel på motsatsen. Jag köpte lite aktier igår, om du undrar, och det var inte Disney utan något billigt.

      Radera
    2. @Kenny

      Många tycks vilja köpa billigt. Detta Disney måste ju uppfattas som billigt eftersom alla tycks vilja köpa. Precis som du köpte jag, men i sådana här nedgångar köper jag gärna en produkt som OMXSB utd.

      Läste din Bonheur analys. Hade dock inte vågat köpa.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    3. Om man frågar 100 personer vad Disney är värt så får man 100 olika svar. Uppenbarligen tycker många det är billigt nu, som du har noterat. Själv har jag ingen aning och jag undviker dessutom att titta eftersom jag inte tror att jag har någon edge mot marknaden i att att analysera Disneys framtid.

      Radera
  8. Glömde fråga. SKF diskuterades här på Spartacus Invest för ett tag sedan. Aktien verkade intressant. Köps det nu? Jag menar kursen är väl en 15 kr ner.

    God Helg

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har köpt bl.a. SKF, men jag har slutat göra inläggsspecifika om mina köp och sälj i realtid. Hela internet (och det s.k. IRL) är fullt av sådant ändå. Till vems nytta? Jag har ju försökt rikta bloggens innehåll mot mer allmän giltiga frågor istället som motvikt mot den senaste trenden. Jag har inte alltid lyckats men jag har blivit bättre på det, tror jag. Jag beskrev min inställning bl.a. här: http://spartacusinvest.blogspot.se/2015/06/mindre-transparens-efterstravas.html Jag brukar oftast svara på direkta frågor, men jag söker inte aktivt bifall till vilka köp och sälj jag gör. :)

      Radera
    2. Tycker det är synd att du inte längre skriver om vad du köper och säljer. Actions speak louder than words enligt mig och jag uppskattar att kunna se hur kunnigt folk faktiskt agerar.

      Radera
    3. Jag förstår tjusningen med att se hur någon annan agerar, men resonemangen bakom är ju ingen hemlighet. Det som av mig uppfattas som billigare och bättre köps/hålls hellre än det som uppfattas tex dyrare. I år har jag hittills sålt Kongsberg och Microsoft och köpt i HM, Telia, SKF och Apple. M.a.o. har jag varit ganska aktiv nu. Jag vill dock inte uppmuntra till något följa John-beteende. Jag har inget track-reckord av överavkastning som inte lika gärna kan förklaras med att jag ibland haft lite tur. Vissa år har jag presterat sämre än tex Avanza Zero. Ibland bättre. I förlängningen är dock det absolut viktigaste och avgörande att man är en nettosparare och får en rimlig avkastning på sitt sparade kapital utan för stora bakslag över tid. Det utgör den stora skillnaden. Dvs mellan de som sparar och de som inte sparar. Inte vilken "spar/investerings-stil" man anammar. :)

      Radera
    4. Om man vill följa vad folk köper och säljer finns det väl 70 000 portföljer på Shareville. Bara att välja och vraka. Det finns säkert alla sorters investerare där för den som vill följa någon viss stil.

      Radera
  9. Några kommentarer till kommentarerna.... :-)

    1) Vad definierar en björnmarknad? minus 20%? knappast.
    Gissar på minus 50% från ATH vilket också WB brukar hävda.

    2) Bloggarålder? Yes många 25+ och några runt 40 men också flera 60+ (är vad jag gissar.) Någon som har statistik?

    3)Bloggare på svår björnmarknad? En mildare björnmarknad våren 2011 visade att några bloggare föll ifrån. Ett typexempel är "svenskmiljonär" som finns/fanns på 4020 vänstermarginal. Mycket lärorikt....

    4) Krigskassa? Investeringskapital kräver både planering och inkomster (och erfarenhet??) för att byggas upp. Inte så lätt för många precis som Kenny skriver.

    Själv väntar jag tills det blir fyndläge, typ 2009, även på LC. Då kan t.o.m. vi "något annorlunda värdeinvesterare" med "begränsad finansanalytisk kompetens" kanske lyckas. :-)

    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man överhuvudtaget behöver en krigskassa beror såklart helt och hållet på vilken situation man är i. Om man är 25 år och sätter in 50 % av portföljen på ett år i nysparande så är det inte så smidigt att sitta med en "krigskassa". Om man är 60 år och sätter in 0,5 % av sin portfölj i nysparande varje år, ja då är det till och med nödvändigt att hantera kontanterna i sin portfölj på ett väl genomtänkt sätt och sitta med en krigskassa.

      Om man är någonstans mittemellan, säg att man stoppar in 10-15 % av portföljen i nysparande varje år, så är behovet av krigskassa betydligt mindre eftersom det löpande flödet gör sitt och dessutom får man troligen några procent i direktavkastning som kan återinvesteras till allt lägre priser i en nedåtgående marknad.

      Det viktigaste är att man köper när det är billigt (inte när det är dyrt). Om man inte köper spelar det ingen roll om man har en krigskassa eller inte.

      Radera
    2. Besser,

      I. Björnmarknad

      Ja, den gängse definitionen är minst 20 procent ner. En korrigering är minst 10 procent ner. Kanske är dessa inte huggna i sten, men jag skulle säga att det är de vanligaste gränserna. Att Buffett (WB, antar jag?) definierar en björnmarknad som minst 50 procent ner kände jag faktiskt inte till.

      II. Vänta på fyndläge a la 2009

      Med risk för att bjuda på ett (i negativ mening) kommande klassiskt påstående: då tror jag man får vänta länge, länge. Undrar tyvärr om det inte var "once in a lifetime" för att tala nysvenska? Det blir förmodligen inte många köp här i livet om det är sådana marknadslägen som ska inväntas... :-)

      Med vänlig hälsning

      Carolus

      Radera
    3. (Kan det verkligen stämma att Buffett anger minst 50 procent ner? Tycker det låter mycket...)

      Carolus

      Radera
    4. Kanske inte formellt...
      "Unless you can watch your stock holding decline 50% without becoming panic stricken, you should not be in the market."
      ... men man bör tåla (förvänta sig?) nedgång på 50% som jag ser det.
      OMXS gick från topp 1989 ner 54%, 2000 ner 69% och 2007 ner 59%.
      Så 2009 är nog inte "onece in a lifetime", vi får väl se hur det går den här gången :-)

      Besser

      Radera
  10. Kolla in miljonär innan 30. Där har vi krigskassa.

    SvaraRadera