torsdag 10 december 2015

SKF är intressant för mig

Jag skrev ju nyss om att SSAB är ingenting för mig så tänkte jag kunde lägga upp en liknande kursgraf från det senaste halvåret på ett annat bolag som ÄR, intressant för mig.


Bolaget är SKF. Ett bolag som jag tror inte behöver någon närmare presentation.

SKFs kurs har, liksom SSABs, också gått nedåt då konjunkturen för dem inte verkar vara optimal. Vad är den stora skillnaden då med SSAB?

SKF gör vinst och har gjort så de senaste 10 åren samtidigt som man kunnat ge utdelningar. Relativt stabila sådana. Man är inte en liten nisch-aktör på den globala marknaden utan tillhör bland de största inom sitt gebit med ett mer diversifierat utbud.

Nu är jag fullt medveten om att om ett år så kan SSABs kurs ha tredubblats och SKFs kurs kan ha sjunkit ytterligare. Det handlar för mig alltså inte om att söka störst "reward".

Kenny skrev nyligen ett jättebra inlägg My biggest misstakes of omission som jag rekommendera. Det handlar bl.a. handlar om pengar man "förlorat" på att inte gå in  i bolag eller sälja för tidigt. Jag känner igen mig. Jag har gjort liknande erfarenheter, men jag tröstar mig också med att samma checklista som gör att jag missat vissa vinnar-aktier är samma checklista som gjort att jag undvikit förlorar-aktierna.

Enligt mig har SKF en lägre riskprofil än SSAB. SKF passar bättre in på min checklista än vad SSAB gör.

Passar SKF in på din?

36 kommentarer:

  1. Håller med dig om att SKF är kvalitet jämfört med SSAB. SKF har haft lite tyngre investeringar ett par år. Nu med lägre investeringar och valutavinster så ser kassaflödet bättre ut. Fortsätter årets siffertrend så ska aktien upp och är billig. Men cykliska verksamheter vill jag gärna ha lite mer säkerhetsmarginal på så vi får hoppas aktiekursen fortsätter ner :) Kan bli ett köp framöver, håller ett öga på aktien. God jul och gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God Jul och Gott Nytt År till dig med Placeraren.

      Radera
    2. @Placeraren

      Jag tror du kommer att bli bönhörd i din förhoppning att kursen fortsätter ner. Vinstprognosen är i en fallande trend. Man har en hög skuldsättning, och man ligger vidöppen mot en globalt försämrad industriproduktion

      Bolaget framstår som en av dessa hästar som kan räkna till tio. Inget jag skulle investera i.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    3. @Lars

      En viktig poäng Lars, skuldsättningen är hög för de verkstadsbolag som haft det lite tuffare: SKF, Sandvik, AlfaLaval, Volvo. Finns mer utrymme för kursnedgång om marknaden börjar fokusera på skuldsättning. Amorteringar framför utdelningshöjningar är nog mer troligt kommande år för dessa bolag.

      Blir intressant att följa verkstadssektorn framöver.

      Radera
    4. @Placeraren

      SKF verkar på en oligopolmarknad med sex stora spelare. Av dessa har SKF den högsta operativa hävstången som det så vackert heter. Vi pratar om pressade priser vi pratar om hög skuldsättning. Vad det är som är spännande eller för den delen intressant i detta undandrar sig min bedömning.

      Ha det bäst

      Lars

      Radera
    5. Det är intressant som jämförelseobjekt till SSAB och vad för bolag som kan intressera mig och vad som avfärdas fort. Det hade gått använda t.ex. ABB som jämförelseobjekt också. Ingen uppmaning till köp från min sida utan mer i så fall uppmaning till att man skaffar sig en checklista för att ringa in intressanta och sålla bort ointressanta.

      Radera
  2. Håller med Placeraren. Tror inte man behöver ha brådska in i industriföretag just nu. I Princip alla industriföretag brukar historiskt sänka utdelningen under en global kurskorrektion med efterföljande kurs kollaps i enskild aktie.

    SvaraRadera
  3. Tack för länken! Jag håller med om att SSAB är ointressant men att t.ex. SKF och andra industribolag börjar se intressanta ut. Om man sprider ut sina inköp kan man nog börja köpa redan nu om man inte är helt säker på att nedgången ska fortsätta, men är man det ska man ju sälja alla sina aktier och köpa tillbaks på botten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar anamma en sådan taktik också - att sprida ut köpen. För att inte förköpa mig och riskera att dras med i en eventuell värdefälla som kan kantra portföljen så bestämmer jag också innan hur stor exponeringen får vara. Det gör att de mest osäkra placeringarna får minst att säga till om. Å andra sidan så får de heller inte jättestor påverkan på uppsidan, men man kan ju inte både behålla kakan som äta den. :)

      Radera
    2. @Kenny

      Jag tror du kan börja köpa lite HM redan nu. Får vi en utdelning på 10.50 kr för 2015 har vi en direktavkastning på 3,5% givet dagens kurs.

      HM går som tåget stark tillväxt, och utdelningshöjningar. Ett bolag som jag "fyllt på i" för att använda ett vokabulär från bloggosfären. Fast jag är ingen värdeinvesterare.

      Din genomgång i My biggest mistake var bra. Visar hur svårt det är att lyckas med aktier. Det köps när det skall säljas, och tvärtom. HM gick till försäljning. Vardia släpps inte. Här är man beredd att uthärda ett och annat börsstopp, och lite nyemissioner, och annat smått och gått. Har inte följt turerna på sistone men antar att Aktiefokus har Vardia kvar i portföljen.

      God Jul och ett Gott Nytt år på dig!

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    3. @Spartacus Invest

      En God Jul och ett Gott Nytt år!

      Keep up the good work

      Lars

      Radera
    4. God Jul och Gott Nytt år till dig med!

      Radera
    5. @Lars,
      Det är inte omöjligt att jag smyger in och "fyller på" med lite H&M snart. Under 300 kr är en bra köpkurs på lång sikt men man ska ju ställa det mot andra bra alternativ som Vardia och annat intressant som erbjuds där ute.

      Vi är ju två på Aktiefokus och har ingen gemensam portfölj (än, men kanske snart...) men jag är ganska säker på att båda äger Vardia. Du behöver inte oroa dig; investeringen är på minst 3-5 års sikt som jag skrev från början och du kommer bli uppdaterad om läget om du klickar dig in på Aktiefokus då och då.

      God jul och gott nytt år, om vi inte möts igen i cyberrymden innan dess!

      Radera
  4. Off Topic

    Vill dela ut en pepparkaka till veckans blogginlägg. Här rör det sig om en kvinna som efter ett "par vändor i badkaret och mycket funderande" tydligen kommit till en helt ny insikt angående investerandet. Själv kom jag och tänka på Botticellis Venus födelse. Hur som helst nu skall det tydligen bli ordning och reda på torpet.

    Försäljningar av Kinder Morgan, BHP Billiton och det afrikanska telekombolaget MTN skulle omgående ske. Nu skall det handlas dyrt istället Disney och Starbucks skall tydligen ta plats i portföljen. Vet inte vad allt detta representerar, men jag förstår inte hur man kan tro att ett sådant agerande kan leda till att man tjänar pengar på aktiemarknaden

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Lars

      Jag tänker mig att denna badkarskvinna har snubblat in på Lou's blogg och läst 4-5 av hans inlägg om Disney och Starbucks. Hon kan inte ha bläddrat särskilt långt nedbi inläggslistan för då hade förmodligen Apple också varit ett av de nya bolagen i portföljen.

      Med vänlig hälsning

      J

      Radera
    2. Hej! @lars

      Hade man lagt 5 minuters (personlig och inte läsning av andras blogganalyser) analyserande av KMI så hade vem som helst kunnat räkna ut att KMI`s utdelning inte var uthållig. En kanariefågel hade också lyckats. Att sedan sälja efter beslutet om sänkning (75%) som säkert är det absolut bästa ur ett långsiktigt perspektiv för aktieägarna förefaller märkligt.

      Varför utgår man överhuvudtaget från blogginlägg som underlag till aktieköp?

      Själv nettohandlar jag Maersk, UPS, Holmen och Hm för hela slanten.

      Tråkigt är bra. Disney och Starbucks är alldeles för coolt för mig.

      Med vänlig hälsning, Anders

      Radera
  5. För övrigt så skulle det vara spännande att veta hur många investerare som sitter och bläddrar i Lundaluppens gamla bevakningslistor och avvaktar köp till dess bolagen når motiverat pris. Maersk borde folk kasta sig över på dagens nivå.

    Med vänlig hälsning

    J

    SvaraRadera
    Svar
    1. @J

      Klockrent!

      Själv skall jag krypa ner i ett svart specialdesignat badkar med kromfärgade lejontassar som min fru inköpt. Skall ta med mig en stor whisky. Är bjuden på middag hos grannen. Tydligen "julinspirerad" mat. Vilket betyder att hans kärring gett sig på en maträtt som hon inte har den blekaste aning om hur den tillagas än mindre hur den skall smaka. Man får försöka jobba vidare.

      God Jul på dig

      Lars

      Radera
    2. Vad är haken med Maersk?

      Radera
    3. @Lars

      Jag hoppas att du inte låg allt för länge i din frugas specialdesignade badkar. Tänk om du fick någon omvälvande upplevelse och börjar köpa bullcerts i FPC 👍 Julmat eller julinspirerad mat har aldrig varit någon favorit. Undviker allt som oftast samtliga julbord.

      "Nu ska det köpas dyrt" Disney är inte direkt billigt, Starbucks har jag inte tittat på. Badkarskvinnan säljer förmodligen Disney om den faller ner mot mer rimliga PE tal. Man har ju gjort förlust och säkert läst om något nytt spännande bolag någonstans. Det säljs när det ska köpas och....ja resten kan vi redan.

      Med vänlig hälsning

      J

      Radera
    4. @J

      Jag tycker också att det är konstigt att det är så tyst om Maersk. En värdeinvesterare måste väl finna bolaget intressant att titta närmare på.

      Så tycks inte ske. Den nya flugan tycks vara detta Disney som varenda kotte skall tryck in i portföljen.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    5. Men Lars, det är ju Star Wars-feber!!, Fast iofs, alla som går på filmen kommer ju att ta sig en coca-cola, så det borde ju vara lika bra att köpa läskedrycks aktier. Jag verkar dock vara ensam om den ide'n.
      Hälsar Frösöfrasse

      Radera
    6. Frasse!

      May the Force be with you.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
  6. @Lars

    Vad tycker du om de svenska bankerna? Är det ett bra pris på aktierna nu? Äger du några bankaktier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. @ngejorsliv

      Jag tycker man får en stor exponering mot banker via index, och aktier typ Industrivärden.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    2. Tack för ditt svar!
      Index är inget för mig ännu, vill välja själv. Industrivärden ser jag som köpvärd idag och Handelsbanken också. Direktköper heldre då jag inte gillar SSAB och Sandvik just nu.

      Radera
    3. @Ingenjörsliv

      Det borde vara precis tvärtom. Jag tror att index förmodligen borde vara ngot för dig just nu. För att i framtiden eventuellt välja själv.

      Med vänlig hälsning

      J

      Radera
  7. Halvvägstill5012 december 2015 11:45

    @Lars

    Varför har inte du en blogg?

    SvaraRadera
  8. @Halvvägstill50

    Har faktiskt funderat på att blogga. Jag privatbloggar i den meningen att jag skriver, och dokumenterar mina köp och försäljningar. Något jag tycker alla borde göra.

    En stor vinst är att man får någon slags mental tröskel att gå över innan man gör något. Man kommer bort från detta impulsiva köpande, och säljande som ofta är ett stort hot mot portföljen.

    Man lär sig en del på att kommentera på bloggar. Man får ofta en hel del tillbaka också.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  9. Hej Spartacus,

    Nej SKF är inte mitt val. Att bolaget inte lyckats höja utdelningen sedan 2011 känns svagt, riktigt svagt. De må ha investerat...men någon höjning borde ha skett under så många år? Nä, dessa siffror skulle jag aldrig ta i med tång! Vet att jag inte säger som andra, men min strategi skiljer sig åt jämfört med många.

    Tack för en fantastiskt blogg!

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för feed-back Daniel. Ja utdelningshöjningar är att föredra. Vill man så kan man ju ha det i sin checklista, att bolaget ska ha höjt utdelningarna varje eller vartannat år eller liknande.

      Radera
  10. En intressant marknad just nu. Det badas i badkaren. Investeringsfilosofier omprövas. Kvinnor förvandlas från värdeinvesterare till tillväxtinvesterare. Buffet brukar prata om att när floden drar sig tillbaka kan man se vem som simmat naken. Min vatten favorit är: What´s the similarity between american beer, and making love in a canot? Svar:

    It´s fucking Close to water.

    Skrev i somras om min investering i Kopparbergs här på bloggen. Gillar deras öl. Gillar aktien.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Lars! Det är alltid roligt liksom lärorikt att läsa dina kommentarer. Så börja gärna blogga! Du är ju till och med bevandrad i de sköna konsterna.

      Men - du generaliserar grovt. Tre kvinnor har nämnts: en köpte ett svart badkar med kromtassar, en bjöd på julliknande (men kanske inte så välsmakande) mat - och en enda genomgick någon slags katarsis efter ett par vändor i badet vilket ledde till ny aktiestrategi.

      Du skriver förresten om dubbelexponering mot bankaktier ovan. Många har aktier i Industrivärlden och/eller Investor, OMXSB Utd, Sampo, SHB (eller annan bank), så även jag. Något att begrunda - men varför ska badkaret fram?

      //V-a

      Radera
    2. Eureka-stunder sägs ju ha koppling till nedsänkta kroppar i badkar. :)

      Radera
    3. Haha! Kanske skulle jag ta mig ett bad i alla fall - kanhända utmynnar det i någon slags princip på det privatekonomiska området ...

      //V-a

      Radera
  11. Badkaret kanske är nyckeln till framgång? Började blanka Fingerprint på 650 i badet och det va inte fy skam. From nu ska handel ske enbart i badkaret på test. Återkommer med data från avklarad testperiod inom kort.


    //Havrebollen

    SvaraRadera