tisdag 22 december 2015

Boktips för julledigheten

Det kom många intressanta boktips bland kommentarerna i inlägg innan så tänkte jag lika gärna kunde lägga upp dem här. Jul och nyår ska ju vara tiden för reflektion och eftertanke och vad passar då inte bättre än att göra det utifrån kanske nya infallsvinklar.


Jag länkar till Adlibris av bekvämlighetsskäl, men det går ju lika gärna beställa från valfri bokhandel. Jag får inte reklampengar från dem om nu någon befarade det.


The Black Swan lästes av signaturen "J" förra Julen. Jag har den själv i min egen bokhylla och kan också rekommendera den. Nassim Nicholas Taleb skriver mycket övertygande.

Nu läses Och världen skälvde (Atlas Shruged) av "J". Jag har inte läst den själv men enligt beskrivningen så är det en filosofisk thriller som utmanar, fascinerar och inspirerar. I USA har den tydligen blivit framröstad som den bok som näst efter Bibeln haft störst inflytande på människors liv. Det låter det.

Signaturen "Carolus" önskar läsa Stress test Reflections on financial crises. En bok av USAs f.d. finansminister och tydligen rekommenderad av Buffett.

"Kenny" högläser ur The Intelligent Investor. En klassiker som troligen finns hos alla som är intresserad av värdeinvestering, Buffett, eller aktier för den delen.Vill man få en mycket bra genomgång av boken så finns det på Lundaluppens blogg; The Intelligent Investor.

Sedan har vi också tegelstenen Security Analysis eller om man vill bli påmind om hur svårt det är att slå index; A random walk down wall street.

"Lars" tänker sätta tänderna i Early retirement extreme a philosphical and practical guide to financial independence.

"Konservativ" rekommenderar Mannen som planterade träd. En bok om långsiktighet och disciplin.


Själv kan jag rekommendera en bra, men med udda titel, bok för den som är lite nyare på aktier; F Wall street.

More than you know rekommenderar jag till den som vill grotta ned sig lite djupare i bl.a. mänskligt beteende samt få några tankeställare.

The armchair millionaire rekommenderas till den som egentligen tycker aktier är tråkigt, inte har en aning om var börsen ska ta vägen men vill få ihop ett rejält sparande ändå.

Vad har ni fler för boktips?



24 kommentarer:

  1. Jodå, ett positivt omdöme av Buffett pryder omslaget.

    En bok jag tycker mycket om är "Reminiscences of a Stock Operator" av Edwin Lefèvre. Anses av många vara en klassiker och jag kan varmt rekommendera den.

    Med vänlig hälsning

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Carolus

      Ja det är en trevlig bok som inspirerat mig mycket. Speciellt de sista meningarna i boken.

      I have said many times and cannot say it to often that the experience of years as stock operator has convinced me that no man can consistently beat the stock market.

      En viss ödmjukhet är alltid ett bra förhållningssätt på aktiemarknaden.

      Off Topic

      Funderar på att köpa aktier i Vector Group. Handlas runt 23 dollar, och har en yield på 6,5%. Någon läsare som har någon erfarenhet av bolaget som aktieägare?

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    2. Det verkar som om vi tycker om boken av olika anledningar...

      Noterade precis att Novo Nordisk under 2015 är dels den mest nettoköpta utländska aktien hos Avanza, dels den utländska aktie som handlats av flest kunder.

      En "Larseffekt"? ;-)

      Med vänlig hälsning

      Carolus

      Radera
    3. @Carolus

      Det tragiska är att faktiskt en och annan köpt Novo Nordisk baserat på inte mer information än vad en anonym adress framfört på internet. Jag tror faktiskt det är så. Törsten efter tips är omättlig.

      God Fortsättning

      Lars

      Radera
  2. Vill gärna tipsa om den här boken: http://www.adlibris.com/se/bok/the-go-go-years-the-drama-and-crashing-finale-of-wall-streets-bullish-60s-9780471357544

    Handlar om USA:s aktiemarknad på 60-talet och den boom som då skedde med enorma p/e-tal för tillväxtföretag som Avon, McDonalds, Polaroid, Rank Xerox och Texas Instrument. Perioden kallas för "the go-go years".
    Boken är indelad i fristående kapitel som kan läsas var för sig. Här kan man bland annat läsa om hur Ross Perot blev USA:s rikaste man under en kort period, hur Gerald Tsai byggde upp den moderna fondindustrin och om en aktieskojare som försvann till Schweiz med resväskor fulla med dollarsedlar.

    SvaraRadera
  3. Den här har jag hunnit några kapitel i
    http://www.adlibris.com/se/sok?q=den+ekonomiska+m%C3%A4nniskans+fall+%3A+evolution+och+ekonomi+i+nytt+perspektiv

    Rätt trevlig läsning så här långt då han försöker visa på fler än en infallsvinkel utan att vara dömande och försöka sälja någon särskild sorts ekonomiskt inriktning.

    SvaraRadera
  4. Daniel Kahnemans tänka, snabbt och långsamt var det stora tipset förra året. Jag tycker det är en fantastisk bok som kan lägga grunden för en mer konstruktiv approach för både investeringar och annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En nobelpristagares alster kan man ju inte säga nej till att läsa. :)

      Radera
  5. Alf Riple - Lögn, förbannad lögn & prognoser.
    En bok som visar hur man fattar eller varför man fattar irrationella ekonomiska beslut.
    RB

    SvaraRadera
  6. Jag har en lista på säkert 100 böcker jag tänkt läsa varav 40-50 är ekonomiböcker. Och eftersom detta är en ekonomiblogg så får jag väl rekommendera en ekonomibok :D

    "Nationalekonomi för nyfikna" av Gunnar Örn är riktigt bra. Speciellt om man är en novis som jag är :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jisses! Ditt tips verkar ha gjort den tillfälligt slut hos Adlibris: http://www.adlibris.com/se/bok/nationalekonomi-for-nyfikna-9789197784900 :)

      Radera
  7. Investing: The Last Liberal Art av Robert Hagstrom är en bok inspirerad av Mungers Latticework of mental models. Tesen är att investeringar blir bättre om man prövar de med olika tankehattar (sociologi, psykologi, matematik, biologi osv). Lite väl lättläst där man är insatt men kul historiska kopplingar och de flesta är nog inte insatta på alla områden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Låter som en bok med intressanta infallsvinklar.

      Radera
  8. Hej!
    Jag undrar om du skulle vilja göra ett länkbyte med mig för att öka bådas trafik till våra bloggar?

    Jag använder en liveuppdaterad blogglista på höger sida av min blogg där alla mina besökare ser de senaste inläggen från bloggar som jag har länkat där. Förutom det så kan jag även erbjuda en länkplats under sidan "Aktiebloggar jag läser".
    Det betyder att du får en livelänk så fort du skriver ett inlägg på din blogg + en permanent länk till din blogg som gör att du kommer högre upp i googles sökmotorer!

    Är detta intressant för dig? Återkom gärna med vad du kan erbjuda eller när du har länkat till min blogg så löser jag länkarna på min blogg direkt! :-)

    Uppskattar svar även om du inte skulle vara intresserad av ett samarbete så jag vet att du har fått meddelandet och läst det!

    God Jul & Gott Nytt år!

    Med vänliga hälsningar
    Västkustinvesteraren
    www.vastkustinvesteraren.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst. Helt ok med länkutbyte för min del. Min blogglista känner dock inte av någon "feed" från din blogg när jag länkar till din huvudsida. Har du en adress som bör länkas till så att det uppdateras i min lista? God Jul och Gott Nytt år!

      Radera
  9. Om det inte gör något kanske jag kan få tipsa om mitt blogginlägg "Bokhyllans juklappstips" som jag skrev redan dden 8:e december för att folk skulle hinna beställa och köpa böckerna som julklappar. https://rullstolsinvesteraren.wordpress.com/2015/12/08/bokhyllans-julklappstips/
    I övrigt kan jag nämna att jag själv ska läsa Phil Thorntons bok "De stora ekonomerna och den moderna ekonomins framväxt" samt Jan Öbergs "Slå börsproffsen!" under julen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rullstolsinvesteraren,

      Skulle du vilja titta i ditt spamfilter? Jag postade nämligen en kommentar i inlägget du refererar till för säkert en dryg vecka sedan, men det blir inte publikt.

      Antar att du antingen måste godkänna kommentarerna eller att det klassats som spam (jag använder en fiktiv e-postadress)?

      Hur som helst tackade jag dig för boktipset om Hetty Green. Jag har stött på henne i en del andra böcker som en sidokarakär och har velat veta mer om henne. Det verkar snart vara löst... :-)

      Med vänlig hälsning

      Carolus

      Radera
    2. Så där! Det är fixat. :-)
      Det är en mycket fascinerande kvinna som jag också var väldigt nyfiken på efter att ha stött på hennes namn litet här och där.

      Radera
  10. Jag kan gå i god för rekommendationen ovan av Anonym (22/12, kl. 02:39). Mycket läsvärd.

    En annan god bok av samme författare, John Brooks, är "Business Adventures. Twelve Classic Tales from the World of Wall Street". Perfekt om man har ont om tid då varje kapitel kan läsas fristående. Alla är inte lika bra, men överlag intressant.

    Finns en risk att man överdriver sådant här; ska bara ge två tips till. En bok jag hade mycket svårt att lägga ner är "The Greatest Trade Ever. How one man bet against the markets and made $ 20 billion" av Gregory Zuckerman.

    Förutom att följa huvudpersonen John Paulson stöter vi också på Michael Burry (som numera verkar hyllas som en hjälte på många nordamerikanska aktiebloggar) och Jeffrey Green. Fascinerande läsning om hur nervpåfrestande det kan vara att gå mot strömmen och ha rätt...

    Slutligen "Tap Dancing to Work. Warren Buffett on practically everything, 1966-2013" av Carol Loomis. Boken är i själva verket ett urval artiklar ur Fortune om Buffett. Alla är inte heller skrivna av Loomis själv. Många (kanske samtliga) kan säkert hittas på nätet.

    Även här kan man hoppa mellan artiklarna och vissa är relativt korta. Perfekt när tid är en bristvara eller om man är trött på kvällskvisten.

    Exempelvis finner vi här en artikel byggd på Buffetts klassiska synande av aktiemarknadens värdering i fyra separata tal under andra hälften av 1999. Ett måste att läsa och bara den artikeln (som publicerades i november 1999) är värd bokens pris...

    Med vänlig hälsning

    Carolus

    SvaraRadera