måndag 2 mars 2015

Äldre intervjuer

Jag ligger tämligen "lågt" i dagens börsklimat därav har det inte blivit någon större aktivitet den senaste tiden från mig på bloggen annat än lite rapportnoteringar. Detta är inte direkt en miljö som vimlar av "1-foot bars to climb over". Ju mer börsoptimism det finns ju större anledning att vara försiktig.

Så, istället för något nytt och halvfyndig återpublicerar jag istället några äldre intervjuer som jag gjorde för lite över tre år sedan.


Intervju med Joanna Redebrandt

Intervju med Erik Liden

Intervju med Peter Nilsson och Johnny Torssell

Intervju med Per H. Börjesson

Intervju med Jan Dinkelspiel

Intervju med Jan Krepp


Intressant läsning alltihopa. Dessutom från lite olika infallsvinklar.

Om jag skulle upprepa intervju-serien; har ni förslag på vem ni skulle vilja se bli intervjuade?



Edit: Lägger till etiketten "Vardia" på inlägget då kommentarerna nedan handlar om det bolaget.

11 kommentarer:

  1. Off Topic kommentar.

    Har ju fått tillåtelse att skriva några sådana. Vill lämna några kommentarer kring
    turbulensen i Vardia. Jag känner absolut ingen skadeglädje över det som skett. Det som hänt många småsparare i Avanzakollektivet är egentligen så fruktansvärt onödigt.

    Jag vet inte hur många gånger jag tagit upp detta med att fokusera först, och i alla sammanhang på risken. Dagens kapitalmarknad erbjuder förstklassiga sparprodukter. Jag har plussat för, och köpt SEB Euroland Gratis som stigit 43%.
    Nordnet Danmark upp 16%. I Norge har Superfonden bara stigit 1,5%. Utvecklingen i Norge är ju känd av alla. Här har vi produkter utan köp, sälj eller förvaltningsavgifter. Varför då ge sin in och köpa esoterika som Vardia?

    Att man ibland kan få sig ett skratt när man läser inläggen är inte så konstigt. En kommentar handlade igår om man skulle börja med kaffekasken på morgonen eller vänta till 10-kaffet. En del inlägg har drag av en stilla melankoli. Bloggaren Ägamintid konstatera "Imorgon är en ny dag, en extra spännande dag. Möjligen blir man något fattigare ekonomiskt. Men mycket rikare på kunskap och erfarenhet"

    Själv tror jag att det stora flertalet som köpte Vardia ville bli rikare ekonomiskt. Någon större längtan efter kunskap har jag varje fall inte kunnat hitta. Såg att en bloggare hade hittat ett spännande telekombolag i Afrika. Varför inte? Vi jobbar vidare.
    Med vänlig hälsning
    Lars





    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är naturligtvis välkommen med kommentarer Lars. Känner du någon gång för något längre inlägg så skicka det bara via mail så lägger jag in det som ett eget gästinlägg.

      Radera
    2. Bra påpekande om risk Lars.

      Jag läste boken "Investera som mästarna" av Jonas Bernhardsson där han sammanfattar hur 100 av dom mest framgångsrika investerarna tänker. Vet ni vad som var det mest vanligast förekommande rådet bland dessa 100 och genom hela boken? Minimera riskerna och sprid riskerna. Diversifiera med helst en 10-15 bra bolag. Det tog jag fasta på, om vilka ska man lära av om inte 100 av de mest framgångsrika investerarna? :-)

      Vänliga hälsningar

      Radera
    3. @Sandman

      På Lundaluppens blogg skrev jag en del om risk. Tog då upp namn som William O´Neil och Larry Hite. Jag hanterar risker, och belöningar. Det viktigaste som finns när man investerar är att undvika nergångar av en sådan storlek som skett i Vardia.
      Med vänlig hälsning
      lars

      Radera
    4. Precis. Jag hade Vardia ett kort tag förra året men aldrig till mer än 3-5% av depån. 35% skulle jag aldrig våga i ett visserligen lovande, men så litet och förlustgående företag. Inga av mina innehav är över 10% av depåerna. Någon sa det bra, alla bolag har enorm potential. Men det är ju vad som görs som räknas.

      Vänliga hälsningar

      Radera
  2. Off Topic

    En ytterligare kommentar om den uppkomna situationen i Vardia. För många har nu en stor förlust uppkommit. Hur hanterar jag den? Det viktigaste som finns nu är att inte hamna i en ljuga för sig själv situation. Man tycker att man inte behöver agera för man är ju en långsiktig värdeinvesterare. Låt mig då påminna om att på långsikt är vi alla döda. Jag agerar inte så. På Lundaluppens blogg skrev jag om riskhantering: Har min investering minskat med 7% är jag ute. Jag hade fel och börjar om igen . Vad missade jag?

    En amerikansk handlare uttryckte det så här. Killen hade tjänstgjort i marinkåren.
    "One of the tacticts in the Marine manuel is either go forward or backward. Don´t just sit there if your getting the hell beat out of you".

    Vad gör jag? Vem är jag? Hur agerar jag i den uppkomna situationen?
    Detta är frågor jag alltid arbetar med. Jag sitter inte och inbillar mig själv att någon annan skall göra jobbet åt mig.
    Med vänlig hälsning
    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm någon sa att de bästa investerarna är de som har gjort de flesta misstagen och lärt sig av dem. Jag blev tvungen att skriva ett litet inlägg på ämnet risk..:

      http://sandmannsinvesteringar.blogspot.se/2015/03/riskhantering-och-exemplet-vardia.html

      God kväll

      Radera
  3. Ja Vardia va highrisk/highreward vem visste inte det?? Ibland får man bita i sura äpplet.
    Om man måste ta risker för 5% avk. ja då framstod Vardia som extra intressant givet marknadsklimatet, sen att inte vara diversierad är ju ingen höjdare speciellt om det påverkar ens framtida beslut eller privatliv mkt neg.

    /Jesper

    SvaraRadera
  4. Bra kommentarer från Lars. Problemet, som jag ser det, är att alla vill vara Warren Buffett nu för tiden. För en småsparare är det dock mycket bättre att försöka likna Walter Schloss.

    Ur boken "The Value Investors" av Ronald W. Chan:

    Warren Buffett believes in portfolio concentration, but Schloss’s own personality was more suited to diversification: "I always held 50 to 100 stocks at any given time because it would have been very stressful if one particular stock had turned against me. Psychologically, I am just built differently than Warren. I see that there are many people trying to be like Warren, but they should take note that he is not only a good analyst; he is also a good judge of people and businesses. I know my limitations, so I’d rather invest in the way I am most comfortable with."

    I all välmening,

    Max (som varken äger Vardia eller Bonheur och just nu ligger 30% likvid)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt bra poäng, man måste känna sig själv, inse sina begränsningar och hitta en stil som passar en. Tror det var Schloss som sa att man inte ska sälja direkt on bad news, det har etsat sig fast hos mig.

      Radera
    2. Buffett var en gâng i tiden väldigt fokuserad med sitt ägande men idag är han ocksâ diversifierad.

      Berkshire äger företag i alla möjliga brancher som ofta ocksâ arbetar globalt och han ligger väl runt 100 företag om man räknar in dom som ägs till 100% + dom som dom har delar av som t.ex. Coca-Cola, Wal-Mart, Visa, Mastercard m.m. som pga sina globala verksamheter är diversifikationer i sig självt.

      Sâ Buffett liksom flera andra välkända investerarna är diversifierad.

      Radera