måndag 16 februari 2015

Bokslut för Yara

Norska Yara har avlämnat Q4- och bokslutsrapport. Yara knoppades ju av Norsk Hydro 2004. Därav logotypen  som är en tidigare variant av vad Norsk Hydro förr använde.

Marknaden fick upp ögonen för att lägre energipriser skulle gynna Yara för ett tag sedan. Därtill att även den norska kronan samt euron försvagats mot usd. Både dessa parametrar har spelat Yara i händerna under 2014. Viktigast har sjunkande energipriserna varit. Tillverkar man kväve så krävs luft och energi. Ju billigare energi ju billigare produktionskostnad. I vår del av världen så är ofta naturgas billigast därav att anläggningar byggs för det samt gärna nära gasfält. Det är därför Yara har anläggningar i t.ex. Libyen och Qatar. Inte p.g.a. de är stora jordbruksländer utan att för energin är lättåtkomlig och billig där.

Libyen förresten verkar vara ett totalt kaos nu för tiden. Redan tidigare har man tagit nedskrivningskostnader så joint-venture bolaget Lifco kan väl egentligen avskrivas helt och hållet numera. Libyen har aldrig varit av avgörande betydelse. Anläggningen i Qatar är viktigare och blir det oroligheter där så kan det kosta en del. Nu är dock situationen i Europa viktigast för Yara, men det skadar aldrig att hålla ett öga på utvecklingen annorstädes heller.

Sydamerika är en region man storsatsar i bl.a. genom förvärv. Inte minst i Brasilien som förväntas bli världens kornbod framöver. Detta syns bl.a. i balansräkningen då en urstark balansräkning nu fått i sig lite lån. Det är ju det som är fördelen med att söka efter och hitta bolag med starka balansräkningar. Blir det kris har de lättare att överleva. Blir det inte kris har de lättare att växa. Bolag med slimmade balansräkningar är som trimmade bilar som ej går få ut mer av. De är redan optimerade till max. Finns ej högre potential, bara högre risk.

Hur som helst. Lite siffror. Vinsten för 2014 landade på 27,59 nok/aktie (20,67). Utdelningen föreslås till 13 nok/aktie (10). Det betyder att med en kurs på 416 nok så motsvarar det en PE TTM på 15,1 och en direktavkastning på 3,1%.

Tittar vi då på marginalerna så har de förbättrats främst p.g.a. de sjunkande energipriserna. Detta kan man naturligtvis inte förutspå. Vare sig på kort eller lång sikt. Det man kan göra, i alla lägen, är att försöka se vad långsiktigt hållbara marginaler kan vara. I många cykliska branscher (och Yara är cyklisk på sitt sätt) så kan vinsterna variera väldigt. Ena året så spelar både väder, energipriser som valutaeffekter till bolagets fördel. Andra året kan det vara tvärt om.   Behovet av mat verkar dock bestå år efter år. Produktionsstörningar (dåliga skördar et.c.) ses ibland som smärre "gupp" på produktionslinjen, men på konsumtionssidan verkar trenden vara intakt år efter år.


Nu ligger dagens marginaler lite högre än vad jag anser är långsiktigt hållbara marginaler. Därav följer att vinsten för 2014 är lite högre än vad jag räknar med är "normalt". Detta betyder dock inte att vinsten för 2015 behöver sjunka. Det kan jag inte förutsäga. Vinsten beror helt och hållet på hur utvecklingen för olika makrofaktorer så som t.ex. energipriser blir. Detta skapar både en del osäkerhet som möjligheter.

Av någon anledning så verkar människor ha lättare för att acceptera ett cykliskt bolag som Volvo som har starkt fluktuerande vinst och slimmad balansräkning än att ett bolag som Yara med en stark balansräkning och vars marginaler varierar lite beroende på väder och vind.

Omsättningen har fått sig ett lyft för Yara och det beror på förvärv.  Avrundat nedåt lite grann så är omsättningen på ca 340 nok/aktie. Varför är den siffran viktig? Jo eftersom i ett bolag som Yara så svänger inte omsättningen så mycket som marginalerna. Visst kan det fluktuera men det är relativt andra faktorer ändå ganska förutsägbart.

Till skillnad för ett tag sedan så är inte Mr Market negativ till bolaget längre utan tvärt om ganska positiv. Om Mr Market är en hund som springer i en löplina så springer han alltså, enligt mig, lite i förväg nu.



4 kommentarer:

  1. Good company but business is based too much on commodity markets which means that majority of the result is based on factors outside the management's reach...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes. On the other hand not many companies is not affected by outside factors out of managements reach. The important thing is how to act during good and bad times. Yara did a great job strenghtening its financials while it was easy to make money and is now using it to expand. Many other companies use easy money to leverage up during good times which leads to problems during bad times.

      Radera
  2. Jag var också med i resa upp (+64% från min GAV just nu). Jag håller med dig om analysen och det känns som att Mr. Market har kommit ikap värdeinvesterarna (och lite till).

    Jag fundera om jag ska sälja och köpa andra mer köpvärda bolag (det finns inte många just nu men jag har några) eller bara blunda och behålla. Jag har ändå "nya pengar" som jag kan investera i nya bolag (har ca. 40% i räntefonder, inkomst från jobbet och utdelningar).

    Jag har samma tankar med Skanska som är också ett företag som jag köpte runt 100 kr och är nu upp i 200 kr. Det finns absolut inte ett värde i närheten av 200 kr i Skanksa enligt mig.

    Konstigt nog känner jag mig tryggare med mina pengar i Vale som ligger -20% från min GAV.

    Hur tänker du kring det?

    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tänker väl ungefär lika, men jag kan inte råda dig till köp eller sälj-beslut. Däremot så när jag väl kommer fram till ett sälj-beslut p.g.a. av att det är högre värderat än motiverat så brukar jag tänka i tredjedelar. Oftast säljer jag då av 1/3 av innehavet och behåller resten ett tag. Jag tittar på det hela igen efter ett tag. Kanske har bolaget vuxit ikapp värderingen och då är det ju ok, kanske har det blivit billigare igen, kanske har det blivit ännu dyrare (vilket kan trigga att sälja 1/3 till).

      Radera