söndag 10 augusti 2014

Twitter

Twitter är en social nätverksjänst som startades upp 2006. På Twitter kan man skriva och följa andra medlemmars mikroinlägg, s.k. tweets.



Twitter är gratis för användarna, men bolaget hoppas naturligtvis dra in storkovan på den reklam som kan förmedlas.

Twitter ska enligt egen uppgift ha 271 milj aktiva användare (aktiv = inloggad minst en gång i månaden) världen över. Cirka en kvartsmiljon ska finnas här i Sverige.

Någon vinst har man ej presterat än men värderingen ligger i skrivande stund på ca 25,7 miljarder usd. Omsättningen 2013 var nära 700 milj usd. Per användare räknat (aktiva) så blir det för Twitter 95 usd/användare. Facebook har ca 1317 miljoner aktiva användare och värderas till 190 miljarder usd. Vilket ger 144 usd/användare. Facebook omsatte 2013 7,9 miljarder usd.

Vilket bolag som är billigast vet jag ej. Jag vet inte hur man värderar sociala nätverkstjänster.

Eftersom jag precis skaffat ett Twitter-konto så funderade jag först på om jag kanske kunde få 95 usd av bolaget eftersom mitt konto i teorin bör vara värderad till den summan.

Dock såg jag sedan att kursen sjunkit från ca 44 usd till ca 43 usd sedan jag skaffade ett konto. Om kursen nu sjunkit på grund av att Spartacus Invest nu även finns på Twitter så kan det ju innebära att mitt agerande gjort bolaget ca 600 miljoner usd mindre värt... Hmm. Då kanske det är bättre att låta udda vara jämnt...

Hur som helst. Nu finns det en liten Följ @Spartacusinvest knapp till höger på bloggen för den som är intresserad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar