torsdag 7 augusti 2014

Bästa finansfilmen

Det finns ett flertal finansrelaterade spelfilmer. Wall Street från 1987 med Michael Douglas, "Greed is good", och Charlie Sheen kanske de allra flesta tänker på i första hand. Där Charlie Sheens karraktär imponerar på riskkapitalisten genom att ge ett hett tips angående bolaget som hans far är facklig företrädare i (insidertips).

Även uppföljaren Wall Street  Money Never Sleep är ju sevärd även om jag föredrar ettan.

Margin Call som utspelar sig under Finanskrisen är också sevärd även om det inte är en film jag gärna ser om. Vissa filmer räcker ju att se en gång andra kan man se om och om igen.

Runner runner med Ben Affleck kan jag också rekommendera. Inte en "ren" finansfilm, men ändå tillräckligt relaterat.

Jakten på lycka med Will Smith får man ju heller inte missa, på tal om finansfilmer.

Min absoluta favorit är dock från 1983.

Ombytta roller.


Filmen med bl.a. Dan Akroyd, Eddie Murphy och Jamie Lee Curtis i huvudrollerna kan jag fortfarande se igen. Fast jag redan sett den otaliga gånger genom årens lopp. Storyn där en utblottat luffare och småfifflare byter plats med en välbärgad överklasskille leder inte bara till förvecklingar utan också en och annan tankeställare.

Filmen är en komedi vilket naturligtvis gör den mer lättsam än t.ex. Margin Call. Det är väl en del i förklaringen till att det går se den flera gånger om, men gör den inte mindre bra för det.

Vilken är din absoluta favoritfilm med finanstema?

7 kommentarer:

  1. Jag skulle säga Wolf of wallstreet (2013) vilket såklart är den senaste i en rad av finansfilmer. Även Boiler Room (2000) är lite av en favorit och behöver skrivas in på din lista. :) Det episka talet som Ben Affleck håller i Boiler Room. "you want vacationtime, go teach 3rd grade public school"...

    Även om man inte bör pyssla med verksamhet som Mr Jordan Belfort eller Giovanni (Seth Davis) gör av rent etiska skäl. :-P

    //Onemillionnetworth

    SvaraRadera
  2. Den första Wall Street är en given favorit, Margin Call har undsluppit mig flera gånger, blir till att se den. Wolf of Wall Street, scenen i restaurangen med Matthew Mcconaughey och Leonardo Dicaprio är oslagbar.

    SvaraRadera
  3. Too big to fail (2011)!

    SvaraRadera
  4. Intressant ämne, tackar för tipsen och kan rekommendera dessa väldigt sevärda filmer som rör temat mer eller mindre.

    Glengarry Glen Ross. (Klassiker, fantastiska skådespelarinsatser.)
    Inside Job (dokumentär)
    Inequality for All (dokumentär)
    The Company Men

    /Björn

    SvaraRadera
  5. Tack för alla tipsen. Bra till kommande regniga dagar. :)

    SvaraRadera
  6. Helt klart så är andra Wall Street filmen en klar favorit hos mig. Den första känns alldeles för gammal för min smak. :)

    /Investeraren

    SvaraRadera
  7. Inside Job tycker jag är en självklar kandidat även om den är en dokumentär.

    SvaraRadera