söndag 24 augusti 2014

Analys av United Technologies Corp

Det var ett tag sedan jag tittade på ett nytt bolag, så kände att det var dags att än en gång köra ett bolag gentemot mina s.k. ratingkriterier för att se om det är intressant nog att utforska vidare.

Jag passade även på att göra en kortare introduktions video på engelska för uppladdning på Youtube  till den här bolagsanalysen. Jag fick lite blodad tand sedan sist. Får se om kortare video-presentationer är något som jag kommer fortsätta att prova och utveckla eller inte. Videon kan ni i alla fall se här: United Technologies Corp Analysis

Hur som helst, till ratingkriterierna.

United Technologies Corp är ett amerikanskt konglomerat som utvecklar och tillverkar produkter inom en rad områden så som hissar, flygmotorer, helikoptrar m.m. 

2013 omsatte man 62,6 miljarder usd. Försäljningen var fördelad på följande sätt: 





Exempel på dotterbolag är t.ex. hiss- och rulltrappetillverkaren Otis (konkurrent till finska Kone). Otis omsatte 2013 12,5 miljarder usd och gjorde en rörelsevinst på 2,6 miljarder usd.

Carrier (storägare i t.ex. Beijer Ref) är en del av United Technologies Corp Climate-Controll-Security del. Totalt omsätter den delen 16,8 miljarder och gjorde 2013 en rörelsevinst om 2,6 miljarder usd.

UTC Propulsion & Aerospace Systems inkluderar bolag så som Pratt & Whitney som t.ex. levererar flygmotorer till F-35. Omsättningen för t.ex. Pratt & Whitney är ca 14,5 miljarder och rörelsevinsten 2013 var 1,9 miljarder usd. 

Sikorsky tillverkar helikoptrar för militärt och civilt bruk bl.a. Black Hawks. Omsättningen för Sikorsky är på ca 6,3 miljarder usd och rörelsevinsten på ca 0,6 miljarder usd.

Sammantaget så är det ganska spridda skurar vad det gäller produkter och geografisk avsättning men fokus på lite mer högteknologisk materiell.


Large, mid eller motsvarande på någon av de nordiska börserna alternativt på NYSE/NASDAQ.

United Technologies Corp är noterat i New York, Ticker UTX.

UTX bedöms klara kriteriet.


Ägare

Institutionella ägare varav det största har ca 12% ägande.

UTX klarar ej kriteriet.


Ger bolaget och förväntas det ge utdelningar?


Ja. UTX levererar utdelningar och de har i medel växt med ca 10% årligen. 2013 landade utdelningen på 2,20 usd/aktie. Just nu ligger den på 2,36 usd/aktie. 



Ca 36% av vinsten ( i 5-års medel) har delats ut så vinsten täcker gott och väl utdelningarna. UTX använder en del av vinsten för att återköpa aktier. 

Direktavkastningen som 5-års medel är på 2,3%.


UTX bedöms klara kriteriet.



Finns betydande risk för att bolagets verksamhet starkt påverkas av externa faktorer så som råvarupriser, ränteändringar, politiska beslut och börssvängningar?

Omsättningen är hyfsat stabil och växande om man undantar år som t.ex. 2009. Det finns en del konjunkturkänslighet, men samtidigt så utgör service en tämligen stor andel av affärerna vilket jämnar ut upp- och nedgångar i materiellförsäljningen. Det finns inslag av politisk risk i och med försäljning av försvarsmateriell och då man är verksam inom byggbranschen (hissar och rulltrappor), men konglomeratstrukturen anser jag gör att de olika delarna balanserar varandra väl (även om inte alla delar var för sig alltid går bra) vilket gör att jag som helhet godkänner bolaget. Styrkan av påverkan på helheten förminskas tack vare konglomerat upplägget.

UTX bedöms klara kriteriet.



Är bolaget beroende av innovativ produktutveckling?

Pratt & Whitney och Sikorsky är exempel på tämligen R&D tunga delar så som försvarsindustri brukar vara. Totalt sett så går R&D på ca 3% av UTXs omsättning. (Jämför med svenska SAAB som har ca 20%) Man är i delar av sin verksamhet beroende av att lyckas med forskning och utveckling, men diversifieringen i olika verksamheter gör att totalt sett så blir påverkan inte så stor.

UTX bedöms klara kriteriet.



Visad förmåga att gå med vinst genom hög och lågkonjunktur, eller i alla fall visad förmåga att ge utdelningar under dylika perioder


Ja även om vinsten kan svänga något.  Vinsten för 2013 landade på 6,25 usd/aktie. 3-års medel är 5,80 usd/aktie. Vinsten TTM (Q2 2014) är på 6,18 usd/aktie





Vinst per aktie har över tid ökat mer än den underliggande vinsttillväxten. Anledningen är återköp av aktier.

UTX bedöms klara kriteriet.


Räntebärande skulder lägre än eget kapital. Debt/Equity under 2

Eget kapital är på ca 32 miljarder usd. Long Term Debt på ca 20 miljarder usd och andelen totala skulder på ca 59 miljarder usd. Debt/Equity 1,84 (ÅR 2013). 




UTX bedöms klara kriteriet.




Avkastnings- och tillväxtskrav


ROE ligger runt ca 20% som 5-års medel (20132009) och rörelsemarginalen är  på ca 12-13% som ett 10 års medel och de ligger hyfsat stabila runt där från år till år.

Det egna kapitalet har växt med ca 7-8% årligen sett till per aktie.

Den underliggande omsättnings- och vinsttillväxten har varit ca 5% årligen.  


UTX bedöms klara kriteriet.



Ledningen

Inga direkta konstigheter vad jag funnit. Kanadensaren Louis R Chenevert är sedan 2006 styrelseordförande och CEO. Innan dess har han ett förflutet inom Pratt & Whitney och innan det verkade han 14 år i General Electrics.


UTX bedöms klara kriteriet.


Information tillgängligt

Informationen är acceptabel. Som svensk konsument kan man kanske inte bilda sig en egen uppfattning kring alla UTXs produkter direkt, men informationsgivningen är ändock godkänd.

UTX bedöms klara kriteriet.



Marknadsmakt och marknadssituation

Efterfrågan på UTXs produkter och tjänster bedöms finnas länge än. Vare sig hissar eller helikoptrar är något jag tror vi kommer leva utan i den nära framtiden. 

Branscherna är sådana att man verkar nästan i oligopolliknande situationer (hisstillverkning/service domineras t.ex. av några få). Försvarsindustrin är också sådan liksom den civila flygtillverkningen. I regel det som gynnar en gynnar alla.  

Huruvida man har någon ekonomisk vallgrav anser jag dock är diskutabelt. Jag anser att visst kan man ta betalt i likhet med andra branschaktörer men i jämförelse med andra giganter så som Kone, Boeing och General Dynamics så ser jag ingenting som särskiljer. Förutom möjligtvis den större diversifieringen inom UTX som eventuellt kan göra UTX mer motståndskraftig mot svängningar inom enskilda branscher.


UTX bedöms ej klara kriteriet.




Etiska aspekter

Jag har ingenting emot UTXs produkter och tjänster.

UTX bedöms klara kriteriet.


Brasklapp

Brasklapp införd Juli 2015 p.g.a. försäljningen av Sikorsky och användandet av pengarna till aktieåterköp istället för återinvestering i verksamheten.


United Technologies Corp får godkänt på 10 kriterier av 12, men med en brasklapp. Detta leder då till ratingen: B.


Slutsats

Med ratingen A så är min syn på UTX lätt positiv. Bolaget har flera kvaliteer som jag själv uppskattar samtidigt  som det verkar ha förutsättningarna att avkasta helt ok.  UTX hamnar under bevakning och kommer studeras närmre.



Noteringar kring nuvarande värdering

UTX kurs 24/8 2014: 109 usd (Topp 3 år ca 115 usd, botten ca 75 usd)

5-års medel för värdering i form av P/E är 16,1 och P/S 1,3.


PE TTM (Q2 2014) 17,6

PE3 18,8

Direktavkastning 2,2% 


4 kommentarer:

  1. Angående ekonomisk vallgrav:
    Håller helt med förutom P&W som har en vallgrav mot alla utom GE och Rolls Royce som jag tycker att du kanske underskattar. Se t.ex. :

    http://www.reuters.com/article/2012/10/30/uk-china-engine-idUSLNE89T00W20121030

    Vem som helst kan bygga en jetmotor - principen är enkel. Men att bygga en driftsäker jetmotor som kan konkurrera med det som finns på marknaden är svårt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken. Jag ska försöka lära mig mer om UTX över tid eftersom bolaget ger ett positivt intryck via mina kriterier. :)

      Radera
  2. Tack för en bra blogg!

    Värt att nämna om Pratt & Whitney kan vara deras nyutvecklade växlade turbofläktar, som skall sitta på Airbus A320neo bland annat. Än så länge så har dom motorerna sålt väldigt bra, även om det kommer ta tid innan motorerna blir lönsamma för P&W.

    Kika gärna in:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_PW1000G

    http://design-engine.com/pratt-whitneys-geared-turbofan-engine-changing-the-course-of-avaition/

    Man skulle kunna argumetera att P&W's växlade motorer skapar en liten vallgrav mot GE och Rolls, i alla fall tillfälligt då Rolls har sagt att dom också skall utveckla en växlad motor.

    Det var mina tankar ang. P&W :)

    /Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för feed-back Andreas. Det uppskattas!

      Radera