söndag 6 juli 2014

Udda börssignaler - The Lipstick Indicator m.m.

40procent20år skrev nyligen ett intressant inlägg om varningssignaler för börsen:  Varningssignaler

Det fick mig att komma och tänka på några udda företeelser som sägs visa på börshumöret. Eller vad sägs om:

The Skirt Length Theory

Lanserades på 1920-talet och går ut på att kortare kjolar blir på modet då tiderna är goda, konsumenter konsumerar gärna mer. "Spenderarkjolarna" är m.a.o. på och vi kommer få se stigande börskurser.

När modet vänder mot allt längre och mer täckande kjolar så är det tvärt om. Mörkare tider väntar...


Sedan har vi det berömda


The Lipstick Indicator 



När läppstiften blir allt framträdande och färggladare så väntar mörkare tider. Anledningen sägs vara att när konsumenter känner sig allt osäkrare och sämre till mods så försöker de kompensera detta på "articifiell" väg genom att använda allt mer smink.Mer "mjukare" sminkning betyder tvärt om bättre tider.


Slutligen


The Sports Illustrated Swimsuit Edition Cover Model Indicator 

Vilket är en indikator som nästan alltid sägs fungera för amerikanska S&P 500. Beroende på vilken nationalitet modellen har så går det förutsäga huruvida S&P 500 kommer över eller underprestera sitt historiska medel (8,3%).När modellen är från USA överpresterar indexet. När modellen har en annan nationalitet underpresterar indexet. Det ska m.a.o. visa på amerikanernas framtidstro och självförtroende.


Så varsågod. Nu har du några "verktyg"  för att kolla in börstrenden och göra din egen trendanalys i sommar.

5 kommentarer:

  1. Hehehe ja varför inte. :)

    SvaraRadera
  2. I juni 2012 hade du ett mycket bra blogginlägg om Sparbuffert som du kanske vill reblogga?

    I dessa tider med flera år av mycket hög avkastning på många börser er det bra att tänka till lite mhp risk.

    När jag blir för girig tänker jag på hur jag kände under finanskrisens första ett-två år, och då ha en stor buffert i räntesparande (som ingår i min asset allocation) er för mig viktig.


    SvaraRadera
  3. När vi ändå diskuterar alternativ börsanalys... tycker mig se ovanligt mycket Maseratis och Porsche Cayenne på stan nuförtiden, också en tydlig indikator... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En Porsche-indikator. :) Jag vet inte siffrorna för hela världen men lite google-fu visade att 2013 var ett rekordår för Porscheförsäljningen i USA med strax över 40.000 sålda. Slog 2012 som trots allt var det bästa försäljningsåret dittills. Bättre än 2007 års rekord på 34.693 bilar.

      Radera