måndag 21 juli 2014

Skanska H1 2014

Mitt favoritbyggbolag Skanska har rapporterat. Orderingången ökade, men resultatet minskade främst p.g.a. nedskrivningar i Latinamerika. Man har nu beslutat att sluta satsa på nya projekt där och istället enbart ha underhålls- och driftverksamhet. Områden där Skanska lyckats bäst med lönsamheten.

Rörelsemarginalen för byggverksamheten landade på 2% vilket är sämre än brukligt. Vinsten som tolv-månaders rullande ligger på 7,67 kr/aktie. Kurs just nu 145 kr. PE TTM 18,9 och direktavkastningen på 4,3%.

Den som minns femårsplanen som utstakades 2010 för 2011-2015 kanske tycker att rapporten rimmar illa med det utstakade målet "Lönsam tillväxt" och en rörelsemarginal på 3,5-4%. Jag tror dock att nuvarande åtgärder ligger väl i linje med det man tänkt sig. Hade det inte varit för nedskrivningarna så hade rörelsemarginalerna landat på 3,5%. Vilket ligger mer i nivå vad man klarat av historiskt också i medel.

Ett annat mål för femårsperioden är att använda balansräkningen "mer effektivt". Jag tolkar det som att använda mer "hävstång". Skanska har varit finansiellt starkare än andra byggbolag. I dagsläget är D/E 3,49 (2,74 2010). Man har räntebärande skulder motsvarande 36,90 kr/aktie och fastigheter till ett värde av motsvarande 63,20 kr/aktie. Än så länge har jag inte märkt att den "effektivare" användningen av balansräkningen bidragit till högre vinster. Det måhända att det gör det när de fem åren är avklarade, men jag är för den skull ej beredd att betala för den förhoppningen i nuläget. Jag vill minnas att sist jag ökade i Skanska var våren 2012.




Dina tankar kring Skanska, byggbolagen eller byggsektorn överlag?


6 kommentarer:

  1. Jag är positiv till byggsektorn. Direktavkastningen brukar vara helt okej. Skanska känns stabilast men Veidekke och JM känns mer spännande på några års sikt. Veidekke har jag haft funderingar på att investera i nu ett tag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tycker också Skanska känns stabilast med sin relativt större diversifikation.

      Radera
  2. Har Skanska för utdelningens skull. Motorvägen i Chile gick väl bra? Som ägare dubblades utdelningen efter den försäljningen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Infrastrukturinvesteringen i Chile ledde till en rejäl extrautdelning. Fler sådana hoppas vi på. :)

      Radera
  3. Jag är också positiv till byggsektorn. Skanska känns relativt stabila, men personligen äger jag Peab (köpte i maj/juni 2013 kring nivån 35 kr) som jag tror har något bra på gång. Ny VD sedan något år tillbaka, ändrad strategi kring anbud/projekt (siktar på något mindre jobb, men där de visat hög lönsamhet), starka huvudägare samt besparingsprogram tror jag kommer få dem på rätt köl igen.

    Kolla gärna http://vagentill-frihet.blogspot.se/2014/06/till-att-borja-med-vill-jag-saga-att-vi.html där jag skrivit lite om dem. Ser verkligen fram emot rapporten 22:e augusti.

    Mvh
    /Vägen till Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken. Ska kika. :)

      Radera