onsdag 9 juli 2014

Fotbolls VM 2014

Upplösningen av fotbolls VM 2014 närmar sig. Ett event som beräknas kosta värdnationen Brasilien 14 miljarder usd. Det högsta beloppet för ett fotbolls VM någonsin. Förra gången det begav sig, 2010 i Sydafrika, beräknades kostnaden till 4 miljarder usd. Det hittills dyraraste VM:et är annars Tysklands 2006 som gick på 6 miljarder usd. 14 miljarder är m.a.o. även i dessa sammanhang en rejäl pengasumma.

Det har ju också förekommit protester mot hur pengarna använts. Protesterande menar bl.a. på att pengarna skulle vara bättre använda till andra samhällsviktig infrastruktur än just arenor. De största protesterna har dragit 100.000 människor, men i takt med att det brasilianska fotbollslaget nått framgångar på plan verkar de ha avtagit något. Nu tog framgångarna ett abrupt slut igår i matchen mot Tyskland så vi får se hur det utvecklar sig framöver.

En del menar dock på, fastän summan 14 miljarder är stor, att det lönar sig för brasiliansk ekonomi med en sådan här satsning på Fotbolls VM. Meningar hur stor påverkan egentligen är går dock isär. Exempelvis så beräknar Moodys att effekten är marginell. Ja en del sektorer gynnas men det kan ta ut sig på andra områden "Lost workdays and less business activity during the Cup will offset job creation, tourism growth and  added spendning." Inför VM 2010 i Sydafrika beräknade värdlandet att satsningen på 4 miljarder usd skulle ge 159.000 nya jobb där. Huruvida det blev så vet jag ej.

Fotbolls VM är i alla fall en storindustri och följs av drygt 1 miljard människor. Fotbolls VM sägs följas av fler människor än t.ex. de olympiska spelen. Det är FIFA som står bakom arrangemanget. En organisation som 2013 omsatte 1,4 miljarder usd. Drygt 70-90% av intäkterna årligen hänförs till VM och VM förberedelser.

FIFA delar upp sin verksamhet i 4-års planer, från VM till VM. Åren 2007-2010 omsatte man totalt 4,2 miljarder. 2,4 miljarder av de intäkterna hänfördes till försäljning av TV-rättigheter från VM i Sydafrika. 1,1 miljarder från marknadsföringsrättigheter.



Nu har ju inte siffrorna för 2014 kommit ut än, men för perioden 2011-2013 (förberedelser inför VM 2014) har man omsatt 3,7 miljarder. 1,7 miljarder från TV-rättigheter, 1,2 miljarder från marknadsföringsrättigheter. Troligen kommer ytterligare ca 1,5 miljarder adderas till omsättningen för året 2014 vilket gör att Fotbolls VM för FIFA är en ständigt växande miljardindustri.

En miljardindustri så pass intressant att t.o.m. investmentbanken Goldman Sachs gör analyser över dess mest troliga utfall..


Goldman Sachs har även analyserat effekterna av en VM-vinst för aktiemarknaden i vinnarlandet.

"There is no doubt that the World Cup captures huge attention and, with it, generates a massive amount of passion. But does it have any impact on stock markets? Our overall conclusion is that it does – at least for a brief period.Looking at history, there is a clear pattern of outperformance by the winning team in the weeks after the World Cup final. On average, the victor outperforms the global market by 3.5% in the first month."

Lost workdays and less business activity during the Cup will offset job creation, tourism growth and added spending - See more at: http://www.hollywoodreporter.com/news/world-cup-2014-economic-impact-711698#sthash.nvA3oWx6.dpuf
Effekten ska hållit i sig upp till och med tre månader för att sedan gå över och gällt alla gånger utom en sedan 1974.


Även för fotbollsponsorerna är VM "big business". Huvudsponsorerna inkluderar börsnoterade bolag så som Adidas (officiell leverantör av fotbollar till varje VM-match sedan 1970), Coca Cola  (har sett till att finnas på VM-arenorna sedan 1950), Hyundai Motor, Sony och Visa.

Andra sponsorer är Budweiser, Castrol, Continental, Johnson & Johnson, McDonalds,  brasilianska telekombolaget Oi och Yingli Solar, världens största solpanelstillverkare.

Andra bolag kommer också "in i matchen" b.l.a genom att sponsra landslagen direkt, istället för via FIFA. Inte minst Adidas konkurrent Nike. Medan Adidas sponsrar bl.a. Tyskland och Argentina så sponsrar Nike Brasilien och Nederländerna. Lika väl som det är en kamp mellan landslag är det därför en kamp mellan varumärken.

De stora marknadsföringsinsatserna av de båda aktörerna betalar sig ofta. Inte bara i försäljningsökning men i att de också kan höja vinstmarginalerna, inte minst på VM relaterade produkter. Den som sponsrar det vinnande laget brukar få se lite extra på sista raden.

Vem som vinner VM får vi se på lördag, Adidas eller Nike. Kanske avgörs det redan idag i matchen mellan Argentina och Nederländerna.

Tankar om Fotbolls VM?

1 kommentar:

  1. Jaha... dâ fâr jag väl se till och öka pâ lite i mina tyska aktier. Adidas (analysis of Adidas 2014) anser jag dock vara nâgot övervärderad sâ den kommer jag att hâlla mig borta ifrân.

    SvaraRadera