lördag 10 mars 2012

Axfoods årsredovisning 2011

Årsredovisningen för Axfood damp ner i brevlådan för ett tag sedan. Alltid uppskattat med en pappersversion. Det ger på något sätt en annan upplevelse och känsla än att läsa på webben. Man tar sig liksom mer tid till att läsa än vad man gör på webben. I alla fall jag, har en tendens att fortare skumma igenom nätversioner än pappersversioner det gäller allt från rapporter till nyheter. Att känna tyngden i handen och att med fingrarna bläddra från sida till sida i en bok, tidning eller kompendium. Ja, det är en annan känsla än att "klicka" sig fram på en skärm, men det är väl antagligen jag som inte hängt med riktigt i utvecklingen... Bloggen är i alla fall i nätversion och den liksom mycket annat skulle naturligtvis inte vara utan webben som sådan.

Hur som helst, angående 2011 för Axfoods del så är verksamheten fortsatt stabilt. Ingenting i resultat, balansräkningen eller kassaflödet fick mig att höja på ögonbrynen. Utdelningen kommer behållas på 12 kr/aktie. Resultatet för året blev 16,99 kr/aktie.

Under 2012 kommer man fortsätta försöka öka andelen egna märkesvaror, satsa mer på e-handel och förberedda måltidslösningar. Självscanning finns redan i några Willy´s och Hemköpsbutiker butiker. Får se om det utökas ytterligare.

Axfood och Coop har 20% var av marknaden. Störst med 46% andel är Ica med nederländska Ahold som majoritetsägare. Nykomlingarna tyska Lidl och danska Netto ligger på 3% respektive 2% var och sägs ibland kunna utgöra ett hot mot de tre stora kedjorna. Personligen är jag tveksam till det. Butikskoncepten är inte alls detsamma och fastän både Lidl och Netto ska sägas kunna konkurrera med lägre priser så är min personliga erfarenhet att dels så skiljer sig inte priserna märkbart, sortimentet är mycket mindre samtidigt som köpupplevelsen är märkbart sämre. Enda fördelen är att det sällan är mycket folk att trängas med eller några köer. Detta är som sagt baserat på mina egna upplevelser av affärerna i mitt närområde och jag kan mycket väl lida av s.k. confirmation-bias. När det gäller matvaruhandel, verksam i Sverige, så är det enligt min mening Axfood eller Ahold som gäller (Coop och Bergendahls finns ju ej noterat någonstans).

Jag är nöjd med mitt Axfood innehav. Bolaget fyller sin funktion som en stabil pelare i portföljen även om det inte är ett tillväxts-case. Jag gillar också den stabila ägarbilden samt ledningen (VD Anders Strålman har suttit i ledningen sedan år 2000 och har där innan ett förflutet inom koncernen från 1993). Man gör inte riskabla satsningar på nya geografiska marknader utan "tuffar på" på sin hemmamarknad. Tyvärr så har aktien som sådan en tendens att ofta vara för dyr, men det är ju de flesta aktier allt som oftast. Nu är det ett tag sedan jag senast såg möjlighen att fylla på innehavet. Då Axfood är tämligen resistent mot dåliga makro-nyheter så får man hoppas på att någon framtida kvartalsrapport får analytiker och finansmedia att se svarta moln vid horisonten för att det ska bli köpläge i aktien. Jag håller tummarna.

4 kommentarer:

  1. Trevlig läsning....
    Axfood är en trevlig aktie.

    Ang. Ahold (och även Hakon Invest)
    så är det Ica AB de äger och inte ICA-butikerna.
    ICA AB är väl grossistdelen ungefär som jag fattat det. Dock ägen man några procent av Maxibutikerna.

    SvaraRadera
  2. Axfood är definitivt bästa investeringsalternativet i Sverige när det gäller dagligvaruhandel. Som Mikael skriver är det ICA-handlarna som tar marginalen i ICA (som kan köpas genom Ahold eller Hakon). De äger dessutom stor del av Hakon och vill såklart hellre ha hög marginal på de delar de äger helt själva än i delägda ICA/Hakon.

    SvaraRadera
  3. mycket trevligt företag, synd att aktien är så dyr bara

    SvaraRadera
  4. Tack Mikael, Lundaluppen och defensiven för kommentarer/input!

    SvaraRadera