tisdag 14 februari 2012

Ökat i Beijer Alma

I oktober förra året så tog jag in Beijer Alma i portföljen. Idag har jag passat på att öka något. Visserligen till något högre kurs än då, men jag har blivit mer och mer imponerad av bolaget ju mer jag läst på och jag bedömer det fortfarande vara bland de mest köpvärda på börsen just nu.

Bokslutsrapport väntas inte förrän nästa vecka, men kommer den in under analytikernas förväntningarna kanske det uppstår läge att öka något ytterligare. Långsiktigt tror jag nämligen väldigt starkt på bolaget.

Viktigaste delen av Beijer Alma är dotterbolaget Lesjöfors som tillverkar fjädrar, stora som små. Geografiskt fokus ligger på Europa där Lesjöfors är en av de större aktörerna.

Industrifjädrar utgör största andelen (43%). Det handlar ofta om kundspecifika fjädrar som man kan ha bra marginaler på. Kostnader för dylika fjädrar är ofta försumbar i det stora hela för kunderna. Viktigare är att de fungerar som de ska i den produktion och tillverkning de är ämnade för.

Nästa stora område är chassifjädrar (37%) till eftermarknaden för personbilar och lastbilar, följt av banddetaljer (20%) som t.ex. innefattar bladfjädrar.


Beijer Alma kombinerar nästan allt som jag önskar se i ett bolag, bra ROE, stark balansräkning, starka och långsiktiga huvudägare, verksamhet inom mitt preferensområde (tillverkning och handel), bra direktavkastning, uppvisad god tillväxt m.m.

Därtill så (confirmation bias varning!) så fick jag ett mycket positivt intryck av VDn vid en företagspresentation förra året, som kompetent, kunnig och med fokus på de saker som bygger värden på sikt.

Jag passar också på att som en bi-sak inflika att jag föredrar och har större förtroende för en ledningsfigur som uppenbarligen gillar sin verksamhet, kan tänka sig att arbeta kvar under många år och utvecklas med sin verksamhet än en som ska göra karriär genom att hoppa från stol till stol. Därför föredrar jag också när man hittar folk i sin egen organisation för ledande positioner (som i t.ex. Ratos nyligen) än när man ska "ta in" påläggskalvar. Det visar på att man har förtroende för sin organisation och folket som arbetar där.

Hur som helst. 12 månaders rullande (Q3 2011) är 10,16 kr/aktie så Beijer Alma handlas nu för ca TTM P/E 12. Om drygt en vecka får vi se vad vad resultatet för helåret blev.

5 kommentarer:

  1. Beijer Alma är en favorit, funderar också på att öka. Bonus för dess tråkiga namn och ospännamde verksamhet, just sådana bolag är extra bra att äga! (jfr Peter Lynch som säkert skulle gillat bolaget)

    SvaraRadera
  2. Värderingen har kommit upp en bra bit. Runt hundringen såg detta kvalitetsbolag mycket attraktivt ut värderingsmässigt. Nu är jag mer tveksam. P/E 12 är väl en rimlig värdering, där marknaden tar hänsyn till att bolaget inte är något tillväxtcase (vilket inte gör mig något), men vi ska också komma ihåg att värderingen är på toppvinsten. Även om Almas vinst i sämre konjunktur lär hålla sig stabilt, föll vinsten under finanskrisen med 25 %. Dessutom säger spekulanten i mig att det kommer att uppenbara sig bättre köplägen under året.

    Marwin

    SvaraRadera
  3. Precis som Gustav sa ovan: det ska vara tråkiga vardagliga produkter som inte så många reflekterar över (fast han kallade det för ospännande verksamhet)

    SvaraRadera
  4. Håller med Marwin.Ett bra bolag men kanske klokt att vänta på en nedgång på marknaden. Ett pris kring 100kr är väldigt intressant.

    SvaraRadera
  5. Tack för kommentarerna. Ja jag håller naturligtvis med om att då kursen var närmare 100 kr var ett bättre pris än vid 120 kr. Jag höjer mitt GAV något genom att öka lite nu, men värt att komma ihåg när kursen gick till 100 kr är också att i höstas trodde alla att världsekonomin skulle slå tvärstopp, bostadsbubblan i Kina brisera, Saudi-arabiens oljekällor stå i brand och euro-zonen rasa samman.

    Naturligtvis kommer dessa tider av oro komma igen, men när vet man aldrig. Jag tror också att risken är stor att Beijer Alma presenterar en bra rapport, vinst runt 10,50 kr och bibehållen utdelning på 7 kr, vilket kommer få kursen att sticka iväg uppåt mot 140 kr. Nu får ni rulla mig i tjära och fjädrar samt säga "told you so" om det slår fel i och med att jag sticker ut hakan så här. :)

    SvaraRadera