söndag 14 augusti 2011

Analys av Fenix Outdoor

En analys utifrån mina ratingkriterier av Fenix Outdoor. Ratingkriterierna går ut på att se hur pass väl ett bolag kan passa in i en långsiktig, relativt defensiv, portfölj.


Fenix Outdoor är inriktad på produkter för natur- och friluftsliv. Verksamheten är uppdelad på två affärsområden. Området brands utvecklar, marknadsför och säljer utrustning för friluftsliv och fritid genom de egna varumärkena Fjällräven, Tierra, Primus och Hanwag. Området retail utgörs av Naturkompaniet, som driver 27 butiker som säljer utrustning för friluftsliv och resor.


Large eller midcap eller motsvarande: Fenix Outdoor är noterat på midcap.

Tydlig ägare >20%: Familjen Nordin äger 84% av rösterna.

Ger bolaget och förväntas det ge utdelningar? Ja, bolaget ger utdelningar och de finns inget som tyder på att de inte skulle kunna fortsätta med detta. Hittills har man dock, trots goda vinster, varit lite restriktiv med utdelningar (ca 2% direktavkastning).

Klarar sig verksamheten undan från påverkan av makro-faktorer så som råvarupriser, ränteändringar och börssvängningar? Ja, Fenix Outdoors verksamhet påverkas inte nämnvärt av detta utan affärerna fortlöper och genererar vinst som vanligt.

Klarar sig verksamheten utan att vara beroende av innovativ produktutveckling? Ja. Visserligen görs produktutveckling men det är inte avgörande för verksamheten att ligga i bräschen för detta.

Konjunktur-okänslig: Bolaget har levererat ökade vinster och utdelningar i över 10 år, genom hög- som lågkonjunktur.

Är räntebärande skulder lägre än eget kapital? Ja. Räntebärande skulder är försumbara i förhållande till eget kapital. Balansräkningen är väldigt stark.

Bättre än index? Ja. Fenix Outdoor har haft en nästan explosiv omsättnings- och vinsttillväxt de senaste sju åren.

Förtroende för ledningen: Ja. Noterat är också att ledningen och storägaren/grundaren håller en mycket låg profil. I ärlighetens namn verkar man faktiskt ganska ointresserad av aktiemarknaden och att lägga tid och energi på pressreleaser, events et.c. Detta ser jag faktiskt som en styrka. Fokus på affärerna istället för att prata om affärerna.

Brasklapp: Fenix Outdoor har visat på en fenomenal tillväxt. Dock är konkurrensen stor och det finns flera stora giganter inom branchen. Nu växer man mest genom förvärv och det är alltid extra riskabelt om man är som Fenix Outdoor, ett lite mindre bolag som gör ett försök att slå sig in på nya marknader. Även om potentialen ökar, så ökar då också risken vilket behöver synas i ratingen. För Fenix Outdoor gäller det också att bygga varumärken. Detta är en långsam process, men kan över tid skapa viktiga "moats" eftersom kunderna är beredda att betala för det. Ett varumärke kan dock snabbt förstöras.

Fenix Outdoor får i sak godkänt på 9 kriterier av 9, men brasklappen leder till att ratingen sänkes ett steg. Detta leder då till rating: AA.


Slutsats

Det talas sällan om Fenix Outdoor. I börssammanhang är det nästan en "doldis". Inte ens VD skriver några VD-kommentarer i delårsrapporterna. Siffrorna och hur bolaget hittills utvecklats talar dock tydligare. Ett familjeägt kvalitetsbolag som mycket väl kan passa in i en långsiktig portfölj. Betänk dock att det inte är något stort bolag. Den framtida tillväxten är också ett frågetecken.

Vad är din syn på Fenix Outdoor?

Forum Fenix Outdoor

3 kommentarer:

  1. Det stämmer att konkurrensen är hård, men man har bättre lönsamhet än de flesta konkurrenter och Fjällräven är ett starkt varumärke som man lyckats bygga upp. Ledningen är ytterst kompetent och betalar inte för mycket för förvärv. Att de bara kan växa genom förvärv håller jag inte med om. De växer runt 10 % organiskt under H1 2012. Frågan är bara vad värderingen ska vara på detta gedigna bolag. P/E är väl 13 på rullande årsvinsten. Det efter att marginalen gått ner efter diverse engångskostnader och dylikt, inkörningsproblem för nya lagret etc. Nästa år kommer man fortsätta växa och när marginalerna väl återhämtar sig, verkar värderingen inte särskilt hög. Kvalitet får kosta enligt mig.

    Irving Kahn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för respons. Ja värdering är alltid en svår fråga. :)

      Radera
  2. Jag håller med. Kvalitet ska kosta. Men det gör det inte i Fenix.
    Jag är inne långsiktigt i detta bolag men har nu gått in kort-
    siktigt också. Att vi nu har svinkallt i Sverige och Finland kommer att visa sig i kv. IV-siffrorna. Kan verka simpelt men kom
    ihåg vad som hände 2010.Då hade man 27 Retailaffärer. Nu har man
    45.
    ME

    SvaraRadera