söndag 16 januari 2011

Vinbärsgele

Idag har jag sysselsatt mig med att göra vinbärsgele, röd vinbärsgele. Blåbären är ganska färdigplockade i skogen här bredvid och i väntan på att lingonen ska mogna till sig ordentligt, blev det idag tid över att ta tillvara trädgårdens röda vinbär.



Man känner sig riktigt huslig när man gör sådant här. Vad det gäller bärplockning och matnyttig trädgårdsodling så är det främst jag i familjen som sysselsätter mig med det.  Min fru tycker mer om blommor och planterar gärna olika sorters blommor, samt pysslar om dem. Själv vill jag odla sådant som går att äta eller dricka!

Att göra gele är faktiskt ganska enkelt och påminner i vissa delar om att investera i aktier.

Efter att man gjort det förberedande arbetet plockat bären, tillsatt vatten och socker, så ska man sedan göra så lite som möjligt medan det kokar och puttrar. Man ska med andra ord låta bli att röra om i grytan. Låt processen ha sin gilla gång utan att störa den genom att röra runt med sleven.

Samma sak kan sägas gälla när man investerar långsiktigt i aktier. Låt aktierna puttra på!

Att i tid och otid köpa och sälja i ett försök att maximera vinsten till det yttersta exponerar dig för att göra missbedömningar. En missbedömning kan förstöra hela grytan. Bättre då att dina (noga utvalda utdelningsaktier förutsätter jag) aktier får arbeta på och erbjuda dig utdelning på utdelning samt värdeökning över tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar